erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Sabie

Hallo lieve mensen,

Van de Drakensbergen tegen Lesotho zijn we in 1 dag naar St. Lucia gereden. Een flinke reisdag, via Durbin. Lunch in een beachcafe langs de indische oceaan. Vanaf de bergen naar de kust. Langs de kust vele kilometers door een gebied met eucaliptusbossen voor houtkap. St.Lucia ligt in het Greater St.Lucia NP, een wettland park met de grootste bio-diversiteit van Zuid Afrika. Het is heel groot en verdeeld in meerdere gebieden. We vinden een slaapplaats op het einde van het dorp. Een leuke cottage met keuken, tuintje met zitje waar we smorgens ontbijten, omzoomd met palmboompjes en struiken waarvan de chinese roos in bloei staat. Het 1e dat we door het raam zien zijn blauwapen. De mannetje hebben een felblauwe kont. We zitten hier tegen de bosrand. We verkennen het dorp, 1 hoofdstraat waar alles is en wat zijstraten. We zien apen met jonkies en een rode duiker. De eigenaresse zegt dat je 's-avonds uit moet kijken voor nijlpaarden en slangen en dat we beter met de auto naar een restaurant kunnen gaan, taxi's rijden hier niet.

De volgende dag maken we eerst een wandeling. Eerst door bos, dan langs de rivier en strand en weer naar het dorp. Het is onvoorstelbaar dat je hier zo wandelt. Je kan een luipaard of nijlpaard tegenkomen... Wij zien apen, duikers, vogels, krokedillen (ze liggen aan de andere kant van de rivier) en hele grote slakken. We drinken koffie, kopen tortillas voor lunch en gaan met eigen auto het Isimangaliso wettlandpark in. In dit park kun je 34km op en neer rijden met enkele loops over onverharde wegen. Aan de ene kant de zee, aan de andere kant het lake st. Lucia. Bossig en graslanden. En we zien veel wild. Kuddo's, zebra's, riet- en waterbokken, bavianen, wrattenzwijnen. En ook nummer 3 van de big 5, de (witte) neushoorn. We zien ook de hoornbekvogel (soort toekan). Om 4 uur hebben we een boottocht geboekt over de rivier. We zien heel veel nijlpaarden, enkele krokedillen en vogels zoals de prachtige reuze ijsvogel. Het is een mooie dag, 25 graden en veel zon. Als de boottocht eindigt hebben we dan ook een mooie zonsondergang over de rivier. Op de kade speelt een trommel en dansgroep, we hebben ze de avond ervoor ook gehoort, dan spelen ze in de hoofdstraat bij de restaurantjes. Wij gaan eten in het boothuis, gebakken Kingklipper met een lekkere witte wijn. Heerlijk. De volgende dag rijden we naar Hluhluwe-iMfolozi NP en we rijden op eigen gelegenheid door dit park dat uit een zuidelijk en noordelijk deel bestaat. En ook nu zien we veel wild, giraffes, zebra's, kuddo, waterbokken, gnoe's, buffels, olifanten en de zwarte neushoorn. En veel (roof)vogels. Helaas niet de leeuw en luipaard. We vermaken ons hier opperbest de hele dag. Na 6 uur rijden we het park aan de noordkant uit. Dan moeten we nog ruim een uur terugrijden. Dat wordt deels in het donker. Niet iets om vaker te doen. Het is stikdonker, geen verlichting en uitkijken voor mensen en dieren die langs of op de weg lopen. Terug in st.Lucia eten we bij Alfredo, een Italiaans restaurant, met een flesje rosé en vermoeide ogen van het speuren naar wild en turen in het donker.

Vanuit St.Lucia reizen we verder naar het noorden, dwars door Swaziland, naar Sabie. De grenscontrole was veel gedoe met briefjes en stempels om uit het ene land en in het andere land te komen. Swaziland is een klein en arm land en dat is te zien als we door dorpjes rijden. Er wordt veel suikerriet verbouwd en hier lopen de koeien en ezels langs en op de weg. Het heeft ook een heel mooie natuur. We bezoeken een craftmarkt en zien hoe ze kaarsen maken, manden vlechten en houtsnijwerk. We overnachten en rijden devolgende ochtend, via een mooie route, het land weer uit, met aan de grens weer betzelfde ritueel. In Sabie gaan we naar de info voor een b&b en het toeval wil dat er een eigenaar is die een kamer vrij heeft. Hij moest nog even naar het postkantoor. Terwijl we op hem wachgen begint het giga te onweren en regenen. Een wolkbreuk. Hier in het noorden is het regentijd en dat houdt in dat de dag mooi begint, warme temperaturen en regen tegen eind van de middag. In die plensbui zijn we achter Ian aangereden. De auto moet nu toch wel schoon zijn? Ian is een man van ongeveer 60 en als ie begint te praten stopt ie niet meer. We krijgen thee en als het droog is installeren we ons in een mooie kamer met een fantastisch uitzicht. Alleen zien we dat nu nog even niet.... Morgen gaan we de panoramaroute rijden. We zijn benieuwd.

Lieve groetjes van ons, erwin en hanneke

Hilde

Fijn dat jullie reis voorspoedig verloopt. Geniet ervan!!

Thieu

Hoi Hanneke en Erwin,

Al hebben jullie nog niet alle dieren gezien van de big 5, je bent wel vele andere tegen gekomen. Het lijkt me heel spannend en mooi. Nog veel kijk plezier.

Groeten,

Thieu

Hoi

Maar wel de witte neushoorn!!

Gr.Andra

Ilona

Wel blij dat de krokodillen dan aan de andere kant van de rivier waren. Misschien zijn jullie anders wel een lekker hapje.
Jullie zien zoveel geweldig.