erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Pretoria

Lieve vrienden en familie,

In Sabie zijn we 2 dagen gebleven, in het Azalea guesthouse, een prima b&b. We hebben de Panoramaroute gereden. Dit ligt in de noordelijke Drakensberg. Een mooie weg met adembenemende vergezichten met namen zoals, Pinnacle Rock, God's Window en veel watervallen, door riviererosie uitgesleten holtes en een schitterende kloof waar de rivier "de Blijde" stroomt. In die kloof staan de Drie Rondavels. De rotsen hebben mooie kleuren. De naaldbossen zijn productiebossen. Maar bij "Gods Window" wandelen we door regenwoud. Het is zaterdag en de afrikanen maken dan ook uitstapjes en eten hun "braai" op picknickplaatsen.

De 2e dag zijn we naar Pelgrims Rest gereden. Hier is in 1870 goud gevonden en tot 1930 is hier goud gedelfd in mijnen. Het is nu een dorp waar een aantal panden gebouwd begin 19e eeuw als museum zijn ingericht. Een garage met oude auto's, winkel vol met oude artikelen, een drukkerij, een woonhuis. Als je daar rondloopt waan je je in oude tijden. Ook het informatiecentrum heeft een collectie gesteente en goudklompjes. We lopen het boven- en benedendorp door en drinken een cappuccino met een lekkere pannenkoek. In deze streek wordt ook koffie verbouwd, dus we kopen een half pond espressomaling voor thuis. Het is in zuid afrika gebruikelijk dat als je je auto parkeert er altijd wel iemand is die op je auto let en daar betaatuil je wat voor. Maar hier wassen ze ook je auto ongevraagd. Veel toeristen voelen zich dan behoorlijk geintimideerd en betalen dan maar. Daar zijn we al voor gewaarschuwd. Als we parkeren maken we dan ook direct duidelijk (in afrikaans): ik wil nie die carwash nie. En dat werkt, de auto is nog steeds vuil. Dat taaltje is niet moeilijk, oud nederlands met wat engels. Maar als ze het onderling spreken gaat het zo snel dat je het niet kunt volgen. In de middag maken we een wandeling door de bergen, flink klimmen en over smalle paadjes. Erg mooi is het hier en ook het weer is goed, zo'n 25gr. Hier in het noorden is het nu regentijd en dat houdt in dat het warm is, en in de middag een fikse regenbui, 's-morgens is het mistig en bewolkt, de zon lost die wolken dan snel op. Sabie stelt, zoals de meeste dorpen in Zuid Afrika niet veel voor. Maar er zijn wel heel goede restaurants. We eten hier springbok en kuddo. En ook de forel is niet te versmaden.

Helaas moeten we weer verder, naar onze laatste bestemming, Madikwe NP. Dat ligt ca. 800km naar het oosten, tegen de grens met Botswana. Twee reisdagen met een tussenstop in Pretoria. Deze stad staat vol met Jacaranda's, bomen die in oktober prachtig lila/blauw bloeien. Ze zijn nu al ver uitgebloeid. We komen om 3 uur in Pretoria aan en overnachten in een buitenwijk. Het centrum doen we niet aan. We lopen naar een winkelcentrum en kijken wat rond, eten een ijsje en weer terug. Een duik in het zwembad en wat lezen. Morgen rijden we verder, we worden rond het middaguur in Madikwe verwacht. Jullie horen nog hoe we onze laatste bestemming hebben ervaren.

Lieve groet van ons, Erwin en Hanneke

ilona

Wat een prachtig temperatuur. Willen jullie dit mee nemen naar huis dan kunnen wij er ook van genieten.

andra

Geniet nog maar even van al het moois en het lekkere eten.
Wat gaat het snel om, en inderdaad ilona ze mogen het warme weer meebrengen.
Het wordt vast de rest van de mooie foto"s bij de warme kachel bekijken.

paul en marijke

heel veel plezier op jullie laatste bestemming en hopelijk gaan jullie daar de laatste 2 van de big 5 zien. Liefs van ons

Ben & Erna Maathuis

Nou Hanneke & Erwin, de foto's zijn weer "kei"-mooi. Zo ook jullie reisverhaal. Geniet van de laatste dagen ! Tot heel snel 's-Hertogenbosch

Erna

Toch nog een vraagje: als je nog een zebra (of meer) ziet: wil je dan een foto maken van zijn achterwerk?! Ik heb ooit zo'n foto als poster gezien maar kan het niet meer vinden! ben benieuwd! geniet ze!

Paul & Greetje

Hanneke en Erwin. We sluiten ons aan bij alle gedane wensen. Snuif de laatste Afrika geuren, landschappen, wilde dieren en gebeurtenissen nog maar even goed op. Nu kan het nog. Wat een enorm uitgebreid verhaal hebben we steeds van jullie kunnen lezen. Ons werd het soms een beetje te veel om steeds goed te kunnen volgen en mee te leven. We wensen jullie nu een goede en veilge thuisreis. Groetjes.