erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Johannesburg

Hai lieve vrienden en familie,

Rond 1 uur waren we bij de gate van Madikwe Game Reserve. Vandaar is het 7,5km door het park naar het resort waar wij geboekt hebben, Buffalo Ridge. We zien al snel olifanfen en giraffen. Met een drankje worden we welkom geheten, en daarna na onze lodge gebracht. En het is overweldigend. Buffalo Ridge ligt op de rand een berg. Het hoofdgebouw, waar ontbijt enzo is, is gebouwd op 2 rotsen. Met een brug over een kloof loop je daar naar toe. Er zijn 8 lodges die wat verder weg liggen, ook op de rand van de berg. En het is zo mooi gebouwd, een huisje met rieten kap. De slaapkamer heeft een enorm bed en grote glazen schuifdeuren. Daar is een terrasje voor met 2 lekkere ligstoelen. Uitzicht vanaf de rand op een vlakte in de diepte (er loopt een buffel). Dan is er een ruime badkamer. De (stort)douche heeft ook een glazen schuifdeur waardoor je ook uitkijkt over die diepte. De deur kun je openzetten als je een douche neemt. En prachtige wastafels. Werkelijk, zo'n luxe zijn wij (campeerders) niet gewend. En terwijl we ons installeren komt al een groep bavianen langs. Het is niet te beschrijven zo mooi het uitzicht is. Het terrein heeft geen hekken, maar overdag kun je zo rondlopen, 's-avonds wordt je door een medewerker begeleidt op en neer naar het hoofdgebouw. Als je overdag wild ziet moet je niet gaan rennen maar rustig teruglopen. En melden! Bij het hoofdgebouw is een klein zwembad, dat ligt nog iets hoger. Met ligstoelen waar handdoeken op liggen en ook datzelfde uitzicht. We krijgen een lunch, heerlijke quiche met salade en stukje taart en de bavianen zwerven hier rond. Een enkele komt zelfs het gebouw in, maar dat is niet de bedoeling. Als we even later bij het zwembad zitten zijn ze daar ook, op de rotsen. Ze hebben dorst en drinken uit het zwembad. Deze resort is gebouwd en wordt geëxploiteerd door mensen uit het dorp hier vlakbij. Tijdens de apartheid zijn ze verdreven uit dit gebied. Een blanke afrikaan heeft bewerkstelligd dat deze mensen hier dit resort konden bouwen en starten. 10 jaar geleden is het geopend. En het is niet te beschrijven hoe mooi het is gebouwd en hoe mooi de ligging op die riggel is. Terwijl ik dit schrijf op ons terras lopen hier 3 klipspringers rond. Ze staan bijna op het terras nieuwsgierig te kijken. Ik hou me doodstil en kijk naar ze. 1 is er bij gaan liggen. Het zijn een soort antilopen, rughoogte 50-60cm. Kleine hoorns, zwart neusje.

We hebben 4 game drives (safaries). 2x van 15.30-19.00 uur en 2x van 06.00-09.00 uur. En de eerste middag zien we dan ons nummer 4 van de big5, de leeuw. 4 jonge mannen liggen in de schaduw, zwaar ademend omdat ze net een koedoe hebben opgegeten, verteld onze gids, Lazarus. Deze 1e safarie zijn we met nog 6 duitsers. De volgende 3 zijn we met zijn 2. Het is rustig voor de tijd van het jaar, zoals we bijna overal hebben ervaren. Ebola zou een reden zijn. Hier zijn zelfs boekingen geannuleerd. Jammer want ebola is echt ver weg van hier. We zien hier ook veel olifanten. Met veel kleintjes, een is pas 3 dagen oud. Dit park is 35x55km groot en er leven ca 1.000 olifanten en dat is heel veel. Afschieten is geen optie want dan laten ze zich niet meer zien. Een olifant heeft een goed geheugen. Een corridor naar het park Pilanesberg is een oplossing maar dat kan nog wel 20 jaar duren. Ook zien we weer giraffen, zebra's, koedoe's, impala's, gnoe's, buffels en de witte neushoorn. En we zien 2 jachtluipaarden (cheeta). En als we in het donker rijden schijnt Lazarus met een zaklamp rond en zien we een kameleon in een struik. Het park is verder erg dor, hier willen ze ook regen. Het is 35 graden, maar in een open jeep is het heerlijk genieten. We pauzeren op een open stuk met een biertje en wat droge worst en chips. Hier geen picknick plaatsen zoals in Addo en ook geen verharde wegen. Met je eigen auto mag je hier niet rondrijden. Je moet boeken via een van de resorts. Dat maakt het ook weer bijzonder. We komen slechts 2 andere jeeps tegen. De volgende ochtend worden we om half 6 gewekt. Thee staat klaar met wat droge koek. Nu vertrekken we met zijn 2 en Lazarus. Weer zien we leeuwen, nu een familie, 1 man, 2 vrouw en 4 jong van 1,5 jaar. En we zie de Black Mambo, een zeer gevaarlijke slang. 1,5 meter en dat is niet groot, hij kan wel 4 meter worden. Hij ligt op ons pad. Zijn kop gaat omhoog (als een cobra) en hij gaat het ruige gras in. Maar dan komt ie plots heel snel terug richting jeep, halve meter omhoog. Lazarus geeft gas. Ik dacht omdat die slang mogelijk de jeep in zou komen. Maar hij wilde de slang niet onder zijn jeep hebben, zegt ie....

En nu relaxen we tot 4 uur. De klipspingers zijn nog steeds aan de rand van ons terras zo'n 4 meter vanaf mijn luie plek. Erwin loopt op en neer en het lijkt ze niet te storen. We gaan zwemmen, lunchen, een salade met varkensribbetjes en om 4 uur game drive. En op deze 3e game drive zien we, naast veel genoemde dieren ook nummer 5 van de big5, de luipaard. Een mannetje, hij ligt in een boom te slapen. Een prachtig beest en hij is heerlijk ontspannen. Kijkt je af en toe aan.

Daarna douchen en bellen dat we opgehaald willen worden voor het diner, het is alweer donker, tegen half 8. Er is geen tafel voor ons gedekt? Ze grappen dat er geen eten is maar we worden mee naar buiten genomen, naar de vuurplaats. Daar brandt het vuur en is een tafel voor 2 gedekt en er staan en hangen olielampen. Wat een verrassing. Romantisch dineren! We krjjgen een doperwtensoep, struisvogelbiefstukjes met risotto en paar babymaiskolfjes en worteltjes en een koffiemousse als desert. We nemen er een fles pinotage bij en het is helemaal af. Een geweldige laatste avond, we genieten enorm en kijken terug op 5 mooie weken in Zuid Afrika.

De volgende ochtend hebben we om 6 uur de laatste gamedrive. Het weer is omgeslagen, vanacht onweer en nu regent het. Helaas voor ons maar hier zijn ze er blij mee. Op deze laatste safarie zien we een impala met een jong. De eerste, in december lopen er heel veel jonge impala's, koedoe's en zo. En we zien een leeuw, man van 6 jaar, die vanmorgen vroeg een buffel heeft gevangen. Dat is voor een leeuw alleen een hele prestatie. Hij zal zijn buit de komende dagen bewaken en kan hier een week van eten. Ander wild zal er niet bijkomen omdat ze weten dag hij te sterk is. Als ze dat doen zal de leeuw ze doden. Deze leeuw leeft solitair. hyena's, wilde honden, aasgieren, ze zullen geduld moeten hebben. Wel is het erg triest dat de buffel hoogzwanger was, uit haar buik zien we het achterlijf van een volgroeid jong. Lazerus vertelt hoe volgens hem de jacht is verlopen. Snel en de buffel heeft niet veel geluid gemaakt want dan waren andere buffels erop af gegaan en had de leeuw het moeilijk gehad. Dit is volgens hem geen gebruikelijke prooi, zeker niet voor een leeuw alleen. Overigens heeft de leeuw niet eens veel honger, hij heeft er nog nauwelijks van gegeten en rust nog uit. Je vraagt je af waarom dan zo'n prooi? Laten zien dat ie de sterkste is! Als we terugkomen bij de lodge ontbjjten we, douchen, inpakken. We bedanken de staf voor de geweldige dagen en rijden naar het vliegveld, Johannesburg. Om 19.05 uur vertrekt onze vlucht en met een stop in Dubai zullen we rond half 1 morgenmiddag landen.

Hoop dat jullie hebben meegenoten en tot ziens in ons landje, erwin en hanneke

paul en marijke

wauwww wat een paar mooie laatste dagen en de 2 laatste van de big 5 gezien. En dan jullie laatste diner dat zul je niet snel meer meemaken maar ook niet snel vergeten!!! We hebben genoten van de verhalen en de mooie foto's. We wensen jullie een goede reis terug naar ons kikkerlandje.
Liefs van ons

Paul en Greetje

Dat wordt straks thuis wel weer even wennen hoor!
Goede reis!!!

ilona

Nou ik heb genoten van jullie verhalen en van de foto's . Veel succes met het naar huis gaan en vergeet de dikke jassen hier dan niet aan te doen. brrrrrrrrr koud he.
Goede reis

Thieu

Hoi Hanneke en Erwin,

Na alles gelezen te hebben was het een prachtige reis, maar toch ben ik benieuwd naar jullie verhalen. We zien elkaar snel.

Groeten van de kersverse Opa en oma.

Corrie en Huub

Wat een geweldige laatste week. We gaan ongetwijfeld weer genieten ban verhalen en foto's.
Welkom thuis.