erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Diego Suarez I

Hoi allemaal,

Dinsdagochtend zijn we naar de hoofdstad gevlogen en daar hebben we de middag doorgebracht. Dat is wel weer een heel verschil met wat we tot nu toe van Madagaskar gezien hebben. Het is echt geen mooie stad. Het is warm en de lucht is niet fijn. Uitlaatgassen en rioollucht, bah. We dalen via trappen af naar de benedenstad. Dan kom je snel op de avenue de L'independence, die leuk is om af te lopen. Er staan paars bloeiende Jacaranda's. Wat verder kom je op de markt waar we de 1e ochtend ook geweest zijn om enkele spullen te kopen vanwege de ontbrekende bagage. Erwin gaat nu op zoek naar een kapper. Voorbij de markt zien we een uithangbord hangen met daaop: coiffure. Dat wijst een krappe meter breed pad in, het lijkt een soort Bazaar. Rechts zijn 2 meiden maar die knippen alleen dames. Een van de 2 loopt voor ons uit verder die Bazaar in naar de herenkapper. Links , rechts, links, rechts en ja hoor, een 3 meter breed hokje waar een herenkapper net klaar is met een klant. Een stoel, spiegel en veel haren op de vloer. En een klein bankje waar ik op ga zitten. Hij begint te knippen en ik kijk toe en maak wat foto's. Halverwege geeft ie me een tijdschrift en bladert door naar een artikel over hemzelf en zijn zaakje. We zitten hier niet bij de 1e de beste,  hij heeft beroemde? DG's als klant. Erwin wordt ook perfect geknipt voor 2000 ariary, dat is 60 cent! En een leuke ervaring rijker. We lopen naar het treinstation waar nu geen trein meer komt maar waar je in een rustige tuin wat kunt drinken en eten. Daar zitten ook enkele mensen uit onze groep en daar schuiven we bij aan. De middag gaat snel voorbij en we gaan met 4 uit eten. Niet heel ver van ons hotel. Het wordt afgeraden om in het donker over straat te lopen. Maar dit is zo dichtbij, en we zijn met zijn 4, en dan kan het wel. Je kunt in een restaurant vragen of ze een Cop regelen, die je veilig terugbegeleidt, tsja, dat is de werkelijkheid in een stad waar zoveel armoede is.

De volgende ochtend om 3 uur op en om half 4 kunnen we nog iets eten (taart, thee en yoghurt). Om 4 uur de bus in naar het vliegveld. De reis gaat naar het noorden. Met een tussenlanding komen we om 9.40 uur aan in Diego Suarez, genoemd naar 2 portugezen die het noorden als eersten ontdekt hebben. Met zijn 3 gaan we direct door in een jeep naar de Amberbergen waar we door een regenwoud een tocht maken, te voet. Eerst stoppen we nog bij een restaurantje waar we kunnen zeggen wat we willen eten voor de lunch. We kiezen Minsao, een mie met vlees en groenten. Halverwege de tocht, op een picknickplaats staat onze chauffeur daar met een plastic krat met het eten. We hebben een heel leuke gids, hij weet alles over de bomen, planten en dieren. We zien niet heel veel dieren. 1 lemuursoort (Sanford's brown lemur), 4 kameleons, ook de kleinste van het land (2 cm) en de Ring taled Vontsira (een Mangoost). Die laatste loopt op de picknickplaats te schooien. We passeren een kratermeer en 2 kleine watervallen. Op de terugweg kopen we een Jackfruit, dat is een grote groene vrucht met stekels. We hebben het al eens gegeten in Sri Lanka,  als een curry, maar zo vers nog niet. Het is een flinke jongen dus dat gaan we niet alleen opeten. Maar omdat een groot deel van onze groep last heeft van de darmen bewaren we hem tot morgen. Ook is iedereen behoorlijk moe, vroeg opgestaan en dat voelen we wel. Ook wij tukken wat en gaan om 8 uur op zoek naar een restaurantje. Ik kies voor een heerlijke viscurry en Erwin neemt een tagliatelle met zeevruchten. Het smaakt erg lekker!

Lieve groetjes,

Hanneke en Erwin