erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Anatanarivo

Hallo allemaal,

En dan is het nu alweer onze laatste dag in de hoofdstad van Madagaskar, Anatanarivo.

Gisteravond zijn we om half 10 aangekomen in ons hotel, Chalet de Roses. De keuken was voor ons opengebleven en Wilma had de bestelling van pizza 's vooraf doorgebeld

In Tana zijn we vanmorgen na het ontbijt met Gerrit en Cor naar de Bovenstad gelopen. Door een rustige wijk met oude koloniale huizen en mooie uitzichtpunten over de stad, waar de Jacaranda's prachtig paars in bloei staan, kom je dan op 1 van de 18 heuvels waarop de stad is gelegen. Daar staat het paleis van de koningin en op deze heuvel is de stad begonnen. Het paleis is in 1995 tijdens een campagne voor presidentsverkiezingen in brand gestoken en zwaar beschadigd. Het wordt langzaam aan weer opgebouwd. Je kunt er dus niet in maar wel rondlopen. Daarna drinken we wat en wandelen weer terug naar de benedenstad. We lopen de avenu de l'Independance af tot aan het treinstation waar we gaan lunchen in de tuin van het café de la gare. We kiezen een lekkere salade en een glas witte wijn. Espresso na en dan vinden we het wel genoeg. De stad is erg druk en de uitlaatgassen slaan behoorlijk op je keel. We zijn ook gewaarschuwd voor de longpestepidemie die maar niet onder controle komt. Vooral drukke mensenmassa's moeten worden gemeden, zorgen dat mensen niet in je gezicht hoesten of niesen. We gaan dus niet nog een keer over de markt lopen. Terug naar het hotel waar we nog kunnen douchen. Om 6uur gaan we met zijn allen eten en daarna afreizen naar het vliegveld en via Parijs, terug naar huis.

Het was een geweldig mooie en avontuurlijke reis. Het land is prachtig met haar unieke flora en fauna. De mensen zijn ontzettend vriendelijk, ook mensen die nauwelijks een huis hebben lachen en zwaaien. Vooral als je een woordje Malagassisch probeert!

Ook het reizen in een groep is goed bevallen. We zijn een gemeleerd gezelschap, maar dat maakte het ook weer leuk. En Wilma, de reisbegeleidster had het niet altijd makkelijk. Het was haar 1e reis door Madagaskar en ze moest dus nog veel uitzoeken. Dat was ook best een nadeel. Ze heeft diverse ziekenhuizen gezien en we hadden ook een stel dat overal wel wat vergat, van paspoort tot snorkels, kleding en aankopen. Ook daar greep ze weer de telefoon om te zorgen dat het na kwam. Een heel gedoe. Wij kunnen het natuurlijk niet vergelijken omdat we niet eerder een georganiseerde reis hebben gedaan. Wat tegenvalt is dat je niet vrij bent, maar we hadden op eigen houtje nooit zoveel gezien als nu.

Kortom een geweldige ervaring.

We hopen dat jullie hebben kunnen meegenieten van onze belevenissen. Helaas lukte het niet om foto's erbij te plaatsen maar wie ze wil zien is altijd welkom!

Dus lieve mensen, tot gauw en heel veel groetjes,

Erwin en Hanneke

Jan

Goede reis, en geen enge ziektes meebrengen, tot gauw

Hilde

Ben benieuwd naar de foto's! Goede thuisreis en geen ziektes meenemen hoor!!!

Bob

Ik heb het in een adem uitgelezen. Wow, wat een verhalen. Ik hoop dat alle buik patiënten snel opknappen.
Groetjes