erwin-en-hanneke.reismee.nl

Tweede bericht uit Paramaribo

Hallo vrienden en familie,

Vandaag (donderdag) hebben we de stadswandeling door Paramaribo gelopen. De stad is erg rommelig en het is broeierig warm. Het is hier zo'n 33 graden! We gaan de Sint Petrus- en Pauluskathedraal in. Die is, net zoals alle huizen helemaal van hout. Verder lopen we via het Kerkplein naar de Synagoge en daarnaast staat een Moskee. We lopen door 2 winkelstraten. Natuurlijk zitten er veel juweliers, Suriname zit immers vol met goud, dus dat kan niet anders. We bezoeken een grote overdekte markt waar van alles te koop is. Foto's maken is not done! Als ze je met een camera zien dan worden vooral de vrouwen al argwanend. Als ik vraag of ik een foto van de groente of fruit mag maken, dan mag dat wel. Naast de grote markthal is een hal waar allerlei kruiden worden verkocht. Verder zijn de mensen erg vriendelijk. En iedereen praat Nederlands. Onderling wisselt dat wat. De 2 meiden die in onze guesthouse werken praten soms hun eigen taal en dan weer Nederlands samen. Auto's stoppen als je wilt oversteken en iemand roept "lekker warm is het hier he?". Tja, in Nederland zal de temperatuur ongetwijfeld een stuk lager zijn. Sommige huizen staan er mooi strak in de verf bij en bij andere huizen bladderd de verf eraf. De stad kan nog wel een opknapbeurt hebben. Langs de waterkant (Suriname-rivier) zoeken we een terras waar we koffie drinken. Daaarna lopen we verder langs de waterkant en komen bij fort Zeelandia. Dit is de plaats waar vroeger de slaven verkocht werden. Het is ook de plaats waar de decembermoorden van 1982 plaatsvonden. Het fort is nu een museum maar we zien dat het maar tot 2 uur open is. Het is te kort om dat nu te bezoeken, dus dat doen we volgende week als we hier nog een dag zijn. We gaan eten bij De Gadri waar je de echte Surinaamse keuken hebt en kiezen Moksa Alesi, een gerecht van rijst met kikkererwten, groenten en natuurlijk kip, gezouten en gebraden. Het is een heel bord vol en er komt een schaaltje hete pepersaus bij. Een puntje op je vork is al te heet! Een lekkere fles bier maakt het helemaal af. Daarna wandelen we verder langs het presidentieel paleis, door de Palmentuin en via Zus en Zo, waar we onze fietszadels, pedalen en helmen ophalen lopen we terug om in ons guesthouse met airco wat te gaan lezen. s'-Avonds gaan we eten in het door Dries getipte restaurant 't Vat en eten daar de kipsate met friet en salade. De sate is idd heerlijk Dries, en de satesaus is yammi. Terwijl we daar zitten komt er een hele delegatie aan, motoren, witte auto's, zwarte auto's, sirenes en zwaailichten. Er wordt gezegd dat de koning uit Ghana arriveert, en Bouterse is in het sjieke hotel tegenover t'Vat in waar hij hem ontvangt. Vandaag heeft het niet geregend. Morgen moeten we weer op tijd op en vertrekken dan naar Bigi Pan, een vogelreservaat.

Wordt vervolgd en groetjes van Erwin en Hanneke

Andra en Thieu

Dat was zweten in Paramaribo, maar wel mooi om te zien.
Veel vogel plezier in Bigi Pan.

Hans en Carien

Hoi
Wat een mooie reis maken jullie . Zoveel te zien daar en even lekker weg van alles. Het doet ons denken aan Costa Rica. De jungle doet iets met je. Een complete andere wereld. We wensen jullie nog veel plezier de komende dagen en hopen dat jullie veel verschillende vogels gaan zien.
Zelf zijn we weer terug in ons koude kikkerlandje en tja .. is wel even wennen :)

Groetjes Hans en carien