erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Ansibe

Bericht van Ansibe

De vlucht is goed gegaan, echter bij aankomst bleek 1 van de 2 rugzakken nog in Parijs te liggen, ai dat is balen. En kennelijk was het al bekend, het vliegtuig zat vol en dan laat air france gewoon wat achter. Tenminste dat beweren ze. Erwin stond al op de lijst van bagage die na moet komen. En dat gaat 3 dagen duren, dan is er weer een vlucht. Het duurde dus een hle tijd voor we in de bus naar Tanananarivo (Tana) zaten. Iedereen langs een loket waar een gezondheidsverklaring moest worden afgegeven, daarna de visa afgifte, de douane en naar de bagageband waar de rugzak van erwin dus niet vanaf kwam. Dus in een korte rij aangifte doen. Door dat gedoe kwamen we pas tegen 1 uur , s-nachts in het hotel. De volgende morgen heeft Erwin van een reisgenoot een onderbroek, korte broek en shirt geleend. Wel zijn we na het ontbijt, met Wilma, de reisleidster, naar de markt gegaan voor een regenjas en teenslippers. We krijgen al wel een indruk van de hoofdstad. Het ziet er behoorlijk vervallen uit. Ooit was Tana een mooie koloniale stad. Daar is niet veel meer van over en er zijn veel bedelaars. We komen hier nog 2x terug dus dan krijgen we vast nog een betere indruk.

Om half 10 zijn we met zijn allen in een bus getogen naar het oosten. We reizen met 18 mensen, 13 mannen en 5 vrouwen en Wilma, de reisbegeleidster, een chauffeur en zijn assistent

We rijden de stad uit en kijken ons ogen uit. Overal staan kraampjes of zitten mensen hun goederen te verkopen. Het is druk op de weg maar als we buiten het centrum komen wordt het steeds rustiger en groener. We rijden door bergen en zien veel kleine landjes die bebouwd zijn en bewerkt worden. Een bus passeert met geiten op het dak. En veel vrachtverkeer dat richting Tana rijdt. De weg is soms goed maar veel stukken zitten vol kuilen. Onderweg bezoeken we Reserve Peyrieras, een park waar we in groepjes van 6 rondgeleid worden door grote volieres waar we kameleons, kikkers, slangen, gekko's van heel dichtbij kunnen zien. Het is niet in het wild maar zo dichtbij krijg je ze niet makkelijk te zien. Een 10 cm grote duizendpoot, een bijzarre grote kever, sprinkhaan, vlinder. Het is prachtig en we maken veel foto's. In het bos eromheen leven 6 families Syfaka's, we zien 1 familie met een jong. Syfaka's zijn Lemuren, een primaat (soort apen) die alleen hier op Madagaskar voorkomt en in heel veel soorten en maten. Die gaan we zeker nog meer zien. Het is behoorlijk warm, de zon schijnt volop, heerlijk. We picknicken in dit park met brood, kaas, worst, tonijn, tomaat, komkommer, paprika en sap. Allemaal ingeslagen door Wilma. Daarna rijden we door naar de eindbestemming, Antisibe. Een prachtig gelegen hotel met 3 rijen kleine husisjes op 3 terassen. Elk huisje is een slaapkamer, badkamer en wc en heeft een soort rieten dak. Klein terras ervoor met 2 heel kleine krukjes. Er is een restaurant met een groot terras met een prachtig uitzicht. We drinken een bier, douchen en gaan met zijn allen eten. Een prima keuken. We eten Zebu met 4 soorten gewokte groenten en een cocosnoot taartje na. Zebu is een soort rund.

De volgende dag staan we vroeg op en rijden om half 8 al naar de ingang van het Andasibe-Mantadia NP. Daar gaan we in 3 groepen van 6 met elk een gids een tocht van 4 uur door een regenwoud maken. Best pittig, soms steil omhoog. Dit park staat bekend om de Indri Indri, de grootste Lemuur, zwart en wit. We hadden ze vanmorgen tijdens het ontbijt al gehoord. Hun gebrul draagtt 3km ver! Maar als ze brullen als je vlak onder ze staat, nou dat is echt een herrie! Ze zijn zo'n meter hoog en leven in families. We zien ook nog de Diadeen Syfaka, ook een Lemuur en de Gewone bruine Lemuur. Er zijn ook heel veel vogels maar we zien er niet heel veel. Na dit avontuur gaan we terug nar het hotel om te lunchen en 's-middags bezoeken we nog een park waar de Nijlkrokodil te zien is. Dit is meer een dierentuin. Er zijn ook andere dieren en met kano's worden we overgezet naar een eikand waar ook weer Lemuren zijn. Hier zie we de Zwart-witte Vari, veel bruine Lemuren en een kkeine Bamboe lemuur. Het is onvoorstelbaar hoe makkeljjk je die dieren kunt zien. Ze zijn niet heel schuw, slingeren wel snel door de bomen. Na dit bezoek rijden we weer terug en dan hebben er om half 7 nog een tocht van 2 uur in het donker. Niet iedereen gaat mee. We zijn met 8 man en het was ook erg leuk, Wel lopen met 2 gidsen en zaklampen en zien de 3 soorten nachtlemuren: de Wollen Lemuur, de Dwerg Lemuur en een heel kleine Muis Lemuur. Ook kleine kikkertjes, van 1 cm. en een paar kameleons van 3 cm en 6 cm. De nachtdieren zijn ieniemienie klein. Om half 9 zijn we weer terug en kunnen we aan het diner. We eten Tilapia, die vis komt dus ook hier voor. In het wild zagen we ze in Lac Vert zwemmen vanmorgen in het NP en ook bij de krokodilken zwommen ze volop (als voer?). Maar hier in de buurt worden ze ook gekweekt. Een flensje met honing na, koffie en dan hebben we het wel gehad. Morgen wordt een lange reisdag en om 6 uur staat het ontbijt klaar.

Hans en Mjet

Geweldig al die soorten dieren!!
Geniet er verder van lieve buren.
Wij in de Provence met heeeerlijk weer.

Ali

Ai ai, jullie maken dus ook geen verdeling van kleding over twee tassen. Wij ook niet. Ik ben mijn tas ook al eens een paar dagen kwijt geweest en nog verdelen we de boel niet. Hopelijk is de tas inmiddels boven water. Minpuntje voor AirFrance. Lemuren hier en lemuren daar lees ik, prachtig om te zien en ook al die andere dieren. Geniet er maar lekker van.