erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Ranomafana

Hoi allemaal,

We reizen vandaag, 1 oktober, van Antisirabe naar Ranomafana. Een lange reisdag richting het zuiden, door een magnifiek landschap. We rijden door wat hier het hoogegebergte wordt genoemd en zien het landschap veranderen. Het is wijds, wat kaal en omgeven door bergen. De grond is rood en ook de lemen huizen zijn rood en gaan op in het landschap. Het is het plattelandsleven zoals het vroeger was. Vrouwen dragen manden op hun hoofd met groenten, koeien die karren trekken. Mensen werken in de natte rijstvelden of op het land. We stoppen bij een distileerderij waar essentiële olie van de citroengeranium wordt gemaakt. Het laatste stuk wordt het bergachtiger en komen we weer in een regenwoud. We zien Lemuren in de bomen en de chauffeur stopt gelijk, wij uit de bus en foto's maken. De bus rijd een stuk door en wij wandelen langs de weg tot een waterval. We zien kikkertjes tegen de natte bergwand. We arriveren in Ranomafana, bij hotel Ihary. Ook weer met leuke kleine huisje, gelegen langs de rivier. En in die rivier gebeurt nogal wat. Kleren worden gewassen, kinderen spelen erin, Zebu's worden erdoor geleidt, genoeg om naar te kijken. We gaan met een groepje eten in een restaurant aan de andere kant van het dorp. Als we teruglopen passeren we een politiepost met een spijkernat over de breedte van de weg. Kennelijk moeten auto's hier stoppen, waarom? Er rijdt geen verkeer rond het tijdstip dat wij er lopen, half 10.

De volgende dag gaan we het Ranomafana NP in. Een groot park en heuvelachtig. We kunnen kiezen uit 3 tochten, 2, 3 of 6 uur. Wij gaan met 8 man de tocht van 6 uur maken met een gids. De rest kiest voor de 2 of 3 uur. Dit park is zeer favoriet en er werken wel 80 gidsen. Het en der lopen jongens die helpen zoeken naar de lemuren. Ook als je de groep kwijt raakt kunnen zij je terug naar de ingang brengen. Dan moet je ze wel tegenkomen, het park is meer dan 40 ha groot! Gewoon zorgen dat je bij je eigen groep blijft. Er leven 12 Lemuren waarvan 7 daglemuren. Wij zien 4 soorten waaronder de Golden Bamboo Lemuur, die pas in 1986 ontdekt is en best zeldzaam. 1 man van onze groep is hier al voor de 4e keer en ziet ze voor het eerst. De Black en white ruffed Lemuren hebben baby's. Zij bouwen net als vogels een nest in de bomen. Ze kunnen 3 of 4 jongen krijgen omdat het vrouwtje 4 tepels heeft. Andere lemuren krjjgen 1 of 2 jongen.

Verder zien we nog enkele vogels, maar dat is lastig in de bossen. Het is best een pittige tocht, soms struinen we door het steile bos en dat is opletten. Het is een droge dag en volop zon, dus geen last van bloedzuigers. Toch was een lange broek fijn omdat sommige takken stekels hebben. Het laatste stuk lopen we door de bananen en kleine stukjes land met rijst. Enkele lemen huisjes en bij een mooie waterval stoppen we eindelijk even om de meegenomen sandwich met gebakken omelet te eten, en water, voor degene die dat nog niet allemaal op hadden. Dan nog een stuk langs de rivier en we zijn weer in ons dorp waar we bij een lokaal tentje een welverdiende fles bier drinken. Terug bij ons hotel douchen en lezen we nog wat. En eindelijk lukt het Erwin om 2 verhalen op de weblog te plaatsen. Het internet werkt in Madagaskar niet al te best. En dan gaan we tegen half 6 weer op pad voor de nachtwandeling. Daar doet nu iedereen aan mee en met dezelfde gids die wij erg goed vinden. Zo'n nachtwandeling is echt heel leuk. Met zaklampen op zoek naar kameleon's en kikkers en die zie je zeker. Maar we zien nu ook de allerkleinste Lemuur, de Muislemuur. Dat is net een hamster met een lange staart. We zien hem op de plek waar we starten langs de asfaltweg. Het is superdruk met touristen, want dit is DE plek. Wel lachen, het schemert en je mag geen zaklamp aan, alleen de gids. En die smeert ook banaan op de boom en dan is het wachten tot het donker is en dan komt ie op die bananengeur af. Het is een snel beestje, likt die banaan van de bast en springt zo een meter of meer naar een andere tak. We hebben er 2 gezien, superleuk, ondanks dat dit ook een beetje kermis lijkt. Verder zien we een enkele kikker en 3 soorten kameleon's. Om half 8 is ook deze tocht voorbij en gaan we eten en nakletsen.

En morgen trekken we weer verder, nu liggen we onder de klamboe te lezen.

Lieve groeten en tot het volgend bericht,

Erwin en Hanneke

Bob

Wow. Echt geweldig.

Hilde

Mooie belevenissen. En lekker weer ook! Hier stormt en regent het.