erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Ankarana National Park

Hoi allemaal,

Na een reisdag in terreinwagens zijn we gearriveerd in Ankarana NP. Het was een zware route over onverharde stoffige wegen en het is hier in het noorden heet, wel 35 graden! Bij een controlepost bleek bij onze jeep dat de papieren niet in orde waren. na 30 minuten oponthoud en gebel met de baas werd een bedrag betaald. Tja het is behoorlijk corrupt. We konden verder. Een kwartier verder stonden de andere jeeps te wachten bij kraampjes waar plastic flessen gevuld met fruit en groenten ingemaakt met zout en citroen verkocht werden. Niets voor ons maar wel leuk voor een foto. We hebben er wel een kokosnoot gekocht en opgedronken en gegeten, lekker fris. Tegen het eind van de ochtend kwamen we bij de Rode Tsingy waar we een wandeling van 1 uur hebben gemaakt. Dit is een zandsteenmassief, een rotspartij die rood kleurt in het zonlicht. De aarde is ook rood. Hierna eten we een sandwich die door de chauffeurs zijn klaargemaakt terwijl wij wandelden met een plaatselijke gids. Op het einde van de middag zijn we er. Moe, bezweet en stoffig en door elkaar gehobbeld. Het was zeker geen relaxte reis. En dan komen we ook in een aftands park. Kleine hutjes met kapotte klamboe's, beperkte stroom, kapotte koude douche en heet. Het is voor 2 nachten en we moeten het er mee doen. We hangen onze eigen klamboe op. Het hutje is van houten, ronde paaltjes met een strooien dak. Je zou denken dat tocht wel lekker door, maar het is echt veel te warm. Aan de weg is een soort van restaurant en daar wordt voor ons gekookt. En we hebben elke dag meer mensen die last hebben van hun darmen. Ook Cor de afgelopen dagen 2x naar het ziekenhuis gegaan, met bloedcontrole . Hij heeft buiktyphus, en dat terwijl hij wel ingeënt is. De ORS en immodium vindt gretig aftrek.Wij hebben er gelukkig geen last van, hopen dat het zo blijft.

De dag erna brengen we door in het Ankarana NP. Ook weer een regenwoud, maar nu is het droge seizoen. In de avond valt er een korte bui, maar daar frist het niet van op. We wandelen eerst door het bos, zien ook hier lemuren, en wel de Sportif Lemur, de Brown Lemur en de Crowned Lemur. Die Sportif Lemur is een nachtdier. We zien er 3, ze slapen in holtes van bomen met hun ogen open, het lijkt dus of ze je aankijken, heel grappige kopjes met grote verbaasde ogen. Mooie vogels, kameleon en gekko's. We komen bij een groot gat van rotsen in de grond. Hier komen, in de regentijd, 3 rivieren in. Die storten in dat gat en ondergronds gaat de rivier110km verder naar de oceaan, de straat van Mozambique. Dat zal heel spectaculair zijn, maar nu staat het droog. We lopen verder naar via de kleine Tsingy naar de grote Tsingy. Hele bijzondere rotspartijen en pittige klimwerk en door nauwe gangen. Het zijn scherpe rotsen, lijkt wel een maanlandschap. En daar is dan de hangbrug die op veel foto's prijkt en waar we overheen moeten naar een uitzichtpunt. Een voor een staat er op het bord, het wiebelt maar zit stevig verankerd. We gaan terug naar het restaurant voor de lunch en in de middag vertrekken we nog een keer het park in en lopen 500 meter heen en terug, stijl naar beneden. In die grot (zaklampen mee) gaan we 200m diep van de 11km die de grot diep is. We zien er vleermuizen. Eerst kleine en iets dieper de middelste. Echt heel veel fladderen er rond en hangen er. We eindigen bij een smalle doorgang en daarachter zitten de hondsvleermuizen, van die grote. Maar die krijgen we niet te zien. We dachten dat we ze alle 3 konden zien, dus helaas pindakaas. Alleen onderzoekers en studenten mogen daar verder. Overigens stinkt het giga, de poep wordt er ook geoogst voor mest. Weer terug nemen we een welverdiend biertje. We eten soep en gegrilde koteletten van de Zebu met rijsten groeten en heerlijke mango na. En dan weer naar het hutje met kakkerkakken en ander gespuis, brrr. De volgende ochtend vinden we ons nog dichte pakje tuc koekjes, dat op het 3e bed lag op de vloer in het toilet? Aangevreten, een muis, rat? We zijn blij dat we hier vertrekken. En dan te bedenken dat de huizen hier in het noorden van de meeste mensen zo zijn gebouwd. We rijden vandaag, zondag, door een mooi groen landschap naar onze laatste betemming, het eiland Nosy Be. Onderweg stoppen we nog bij een mooi watergebied met veel witte reigers. Hier wordt ook rijst geoogst en we krijgen wat uitleg. Het is een mooie plek voor foto's. Een stop bij een kraam waar cashewnoten worden geoogst, gebrand en verkocht en een 3e stop bij een tuin waar de vanillestokjes worden gekweekt. Hier komen dus onze vanillestokjes vandaan. We krijgen hier een uitleg over hoe de bloem, het is familie van orchidee, handmatig wordt bevrucht nadat die is opengesneden met de naals van de sinaasappeboom. Ook staan er cacaobomen, er wordt een vrucht geopend en die kun je eten door op een noot te sabbelen, het smaakt naar lychee. De noot is niet te eten, bitter. En dat wordt dan cacao. 3 soorten cacaobomen zijn hier. Verder ook peperbomen en koffiebomen. Ondertussen zijn onze sandwiches met omelet gereed en er liggen bananen. En dan door naar de haven war we in 2 speedboten oversteken naar Nosy Be.

Lieve groeten en tot het volgende bericht,

Hanneke en Erwin

Hilde

Wat een avonturen! Hopelijk hebben jullie nog steeds geen last van je darmen. Nog een paar dagen! Geniet ze!!

Liane

Lieve Hanneke & Erwin, jullie maken weer prachtige avonturen mee! Nog hele mooie dagen toegewenst nu jullie op weg zijn naar de laatste bestemming. En, het reisverslag wordt natuurlijk weer gelezen! Liefs en een dikke tut ??