erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Nosy Be

Hoi allemaal

We hebben 3 dagen op het eiland Nosi Be doorgebracht, ook wel de parel aan zee. Het ligt aan de noordwestkant van Madagaskar. We zitten in Ambatoloaka, een badplaats, en het hotel is gelukkig weer schoon en een mooie kamer met airco. We zijn er net na de middag.

Het is een leuk dorp met veel restaurantjes en uiteraard toeristenwinkels. En het is hier heel erg warm, het zweet gutst van je lijf. De 1e nacht regent het maar overdag alle dagen strakblauwe lucht. De 1e dag gan we met 5en op pad en een local gids. We rijden terug naar de havenplaats, Hell Ville waar de gids inkopen doet voor onze lunch. Er is hier een overdekte markt waar wij ondertussrn een half uurtje rondkijken. Dan rijden we door naar de andere kant van het eiland. We komen langs YlangYlang plantages, van de gelen bloem wordt parfum gemaakt, ze ruiken heerlijk. Bij een dorpje aan het strand stappen we in pirogues en kanoën we over een heel rustige zee langs Mangrove naar een ander dorp. Dit dorp is niet via land te bereiken. Daar gaan we 2uur lopen door een natuurgebied. Hier leeft de zwartr lemuur en we zien er behoorlijk veel. De mannetjes zijn gitzwart en de vrouwtjes zijn bruin. Ze slingeren door de bomen. We zien ook een heel grote Three Boa, wel 3 m lang. Hij ligt op de bodem wat betekent dat ie waarschijnlij op zoek gaat naar eten. We staan er op 1,5 m afstand van tot ie wegslingert. En we zien ook 2 andere slangen, veel dunner maar 1 is ook 2m lang. De slangen op Madagaskar zijn niet direkt giftig, de giftand zit diep in zijn keel, daarmee dood ie zijn prooi. Je moet dus je vinger niet in zijn bek stoppen. Het zweet gutst van je lijf, ondanks dat we heel rustig lopen, een beetje op en neer. Als we terug in het dorp zijn lunchen we. Heerlijk gebakken vis, garnalen, kokosrijst en salade. Mango en bananen na.

Daarna kanoën we weer 40 minuten terug. Het is vloed en we gaan een beetje door de Mangrove.

Terug in het hotel horen we dat er nu bij zeker 2 van ons buiktyphus is vastgesteld en 1 was al verdacht. Bij hem was geen bloedonderzoek mogelijk. Hier is een ziekenhuis waar binnen een kwartier je bloed is onderzocht. Alle 3 hebben ze antibiotica. Zeker 10 van de 18 hebben ernstige darmklachten en dat is veel! De hitte zal ook meespelen. En wij fietsen er nog steeds mooi tussendoor. Fijn voor ons, maar heel vervelend voor onze reisgeno

Deze 2e dag gaan we snorkelen, met zijn zevenen. We varen, in een speedboot naar een klein eiland. Ook dit is een natuurreservaat en hier wordt dus niet gevist. Er is een strand waar we in de schaduw van bomen ons installeren. En dan de zee in. Het is zo prachtig. Na 5 meter kom je al bij koralen en zwem je in een aquarium. Het is nog mooier dan de Emerald scene waar we een week geleden waren. Wij hebben zo iets nooit eerder gezien en we kijken onze ogen uit. Ik heb een gezichtssnorkel en kan dus met mond en neus ademen, heel fijn. Ik kan er niet mee duiken, maar is niet nodig. We snorkelen vlak boven koralen, heel veel zeeegels en allerlei visjes in de mooiste kleuren. Klein en groot, een enkele heel groot, halve meter. En scholen van kleine visjes. En we zien ook een zeeschildpad. De zee is 28-30 graden, heel lekker. Ingrid en Hans zijn ervaren duikers en snorkelaars en kennen veel visjes ook van naam. En weer hebben we een fantastische lunch, nu met gegrilde Baricuda, een lekkere aardappelsalade, gele rijst, garnalen en zebuspiesjes en banaan en mango na. Volop mango is hier in het noorden, in het zuiden was die nog niet rijp.

Na de lunch nog een derde snorkelgang en dan moeten we weer op de boot. Maar dit is voor ons een heel relaxte dag en fantastische ervaring.

De 3e en laatste dag blijven we in het dorp, na het ontbijt wandelen we door de hoofdstraat en gaan op het einde het strand op, drinken een koffie en lopen langs de zee terug. We lunchen hier nog en om 4 uur vertrekken we in 2 busjes naar het vliegveld. Om 7 uur vanavond vliegen we terug naar Tana, de hoofdstad.

Lieve groetjes en tot ons laatste bericht.

Erwin en Hanneke

Hilde

Een hele goede terugreis!!

Corrie en Huub

Heerlijk verslag. We hebben het gevoel dat we op de rugzak bij jullie meegaan.
Goede vlucht.

Thieu

Maar goed dat jullie nog steeds geen last hebben van buiktyphus, zodat jullie kunnen blijven genieten. Een goede terugreis naar Tana.

Paul

Wat een belevenis...zwemmen in een aquarium. Tussen allemaal gekleurde visjes,koraal en meters ver onder water kunnen kijken.mooi hè