erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht vanaf Dubois Hill

Hallo allemaal,

We lagen om 9 uur al in onze tent in dat dorpje vlakbij de rivier. Er staan maar een paar huizen. Hier wonen Marron's, dat zijn mensen die vroeger als slaaf gevlucht zijn de jungle in en hier leven, zeer primitief. Maar wel fijn dat we hier kunnen overnachten en dat we droog staan onder een afdak. We hebben heerlijk gegeten. Rijst met hertenvlees en okra. We hebben een prima kok, Cho. Helaas niet zo best geslapen. Op een 2-persoons luchtbed, dus als de een bewoog ging de ander ook mee. De hele nacht hoor je kikkers, de een blaft nog harder dan de ander. En natuurlijk moest ik een paar keer naar de toilet. Om daar te komen moet je langs een huis een paadje aflopen (pikdonker, hoofdlamp op) en dan kom je bij "het toilet". Een houten hok met een houten vlonder op zithoogte met een gat erin. Dat was het. Rook heerlijk!!! En ook vanacht heeft het nog wat geregend. Maar toen we om 6 uur opstonden was het droog. Tenten inpakken, ontbijten en om half 8 vertrek naar Dubois Hill.

De tocht is ca. 70 km. Eerste stuk is over modderige bauxietwegen met volop kuilen vol water. Soms ook weer tot kniehoogte. We waren dan ook snel weer smerig. Later over een bospad en daarna weer een brede onverharde weg. Het ging aardig op en neer. We komen een enkele vrachtwagen tegen met hout of stenen. Geen dorp, niets onderweg. Alleen jungle. We zien verse sporen van bosvarkens, net gemist, jammer. En van een tapir en ook een katachtige pootafdruk. Verder veel boshanen en gefluit van vogels die we niet kennen. En 3 x een slang gezien. Een kwam omhoog toen ik net voorbij fietste, maar hij trok zich direct terug. Was effe schrikken. Het laatste stuk was 1,5 km omhoog naar Dubois Hill. Mijn benen waren al behoorlijk "pap", dus ik ben gaan lopen. Hierboven hebben we ons tentenkamp opgezet. Daarna zijn Etto en Hans vertrokken om? Eigenlijk werd ons dat niet duidelijk, maar ze zouden rond 8 uur terug zijn (etenstijd). Je hebt hier een prachtig uitzicht over de jungle. Het is de hele dag zonnig en warm geweest maar nadat we de late lunch op hebben slaat het weer om en een fikse bui met wind is zojuist over de berg getrokken. De tent van Hans woei weg, dus snel ingepakt die tent. We hebben alles onder een zeil gelegd en zijn in onze tent gaan liggen die niet heel stormvast is. Nadat de bui voorbij is halen we een teiltje water frissen we ons wat op. Het is geen luxe vakantiereis! Geen internet, dus ook dit bericht wordt later geplaatst. Het drupt nog maar hopelijk dat het droog wordt dan kunnen onze natte kleren van gisteren drogen. Geen mooie zonsondergang, maar wie weet morgenochtend?
Rond 7 uur kijken we wat er te doen valt. Erwin gaat de tent van Hans maar weer opzetten en ik help Cho in de keuken. Ik snij de Surinaamse komkommers. Een bittere groente die we met zout water uitwassen. We braden rundvlees aan boven een open houtvuur. Dan nog even op het gas. Zo ook met de groenten. De rijst was al gaar. Het eten wordt simpel gekruid met maggiblokjes en soyasaus. Toch is het verassend lekker als we gaan eten. Etto en Hans zijn er nog steeds niet. We vragen ons af of ze in het stikdonker wel omhoog komen, na die regenbui. En het begint weer te regenen. Dus snel opruimen en we gaan de tenten weer in. Wat lezen en als het even droog is tanden poetsen. Later hoor ik wel stemmen, dus ik denk dat ze gearriveerd zijn.

Groetjes van 2 fietsers onder de krassen,
Erwin en Hanneke

Corrie en Huub

Heerlijk verhaal. Afzien, werken, zweten, alles waar wij een hekel aan hebben :-) Maar mooi....... om dat zo mee te maken.
Fijn dat we op de drager mee mogen.
We blijven mee genieten.

Ilona

Ik weet wel dat jullie straks moeten gaan werken om uit te rusten.
Wat een inspanning en avontuur

Bettie en jan

Pff klinkt meer als een overlevingstocht haha, jullie zijn echte bikkels. Wij hopen dat jullie heel thuis komen ??. Maar dat zal wel goed komen.

Marijke

Zijn net terug van een vakantie zuid afrika en zie dat jullie ook weer op pad zijn in het mooie suriname!!
Het is een echte survival tocht!! Pfff best heftig! Maar jullie zullen ervan genieten! Nog veel plezier in de jungle!! Groetjes