erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht vanaf de Coesewijne rivier

Hoi lieve vrienden en familie,

We hebben een 2-daagse kanotocht gemaakt op de bovenloop van de Coesewijne rivier, ook wel de Boven Coesewijne rivier. Deze rivier stroomt door de districten Para en Saramanca. Het is een waterrijk gebied met vloedbossen, zwampen en savannes. Dustin was onze gids en kwam ons 's-morgens om 8 uur ophalen bij Twenty4. We zijn eerst naar Lelydorp gereden waar hij woont om de trailer met kano's achter de Toyota-Landcruiser te haken. De totale rit duurde zeker 3 uur. Eerst asfaltweg, daarna gravelweg en toen nog een heel stuk over zandwegen. Onderweg zijn we nog even gestopt om de lunch te kopen (roti-kip) en we hebben daar nog een koffie gedronken. Daarna hebben we de chaurffeur opgepikt. Hij zal, nadat we gestart zijn, de truck naar het eindpunt rijden en daar zien we hem morgen weer.En we zijn uitgestapt op de plaats waar in 1989 een vliegtuig is neergestort. Daar zat een surinaams voetbal 11-tal in waar ook enkele nederlanders in speelden. Er waren 11 overlevenden. Er staat een monument en er liggen verspreid nog stukken van het vliegtuig. Elk jaar is hier nog een herdenking.
De Savanne herken je aan het witte zand dat er ligt, daaronder (2 tot 3 meter) ligt een harde ondoordringbare laag. Het is dus vruchtbaar en ook hier is oerwoud. Als we starten krijgen we nog een uitleg hoe we scherpe bochten moeten maken met de kano. Das niet zo moeilijk. We zitten in een hele mooie canadese kano met een zachte zitting en rugleuning, zeer ontspannen. Allebij een peddel en we varen af. Ik voorop (voor de snelheid) en Erwin achter (stuurman). We peddelen eerst een stuk stroomopwaarts en zijn dan niet heel ver van de oorsprong. Daar eten we de Roti en dan draaien we terug. In de rivier leven zeekoeien en al aan het begin zien we er twee. Nou ja zien, je hoort een flinke plons en kan als je mazzel hebt een rug zien. Wat je vooral ziet is dat het water, dat zwart is, bruin kleurt van de modder die omhoog komt. Wij hebben ze niet gezien, alleen dat bruine zand. Je kunt ze zien als ze aan de kant, waar soms gras is, komen grazen. Dan komen ze wat meer uit het water. De rivier is meer een brede kreek met links en rechts prachtig groen. Heel divers. En er zijn smalle zijkreken die uitkomen in een moeras-gebied. Ook hier veel roofvogels en drie verschillende ijsvogels. Bijzonder is dat we veel vleermuizen zien, overdag. Ze zitten in half holle boomstammen of gekleefd aan boomstammen die uit het water steken. We zien enkele kleine bruine eendjes, maar die zijn erg schuw. In de buurt is een indianendorp en zij leven van jacht en vooral visvangst. Dat is ook de reden dat de dieren zich niet makkelijk laten zien. Op de 1e dag zien we veel visnetten langs de kanten van de rivier. En in 1 van die netten zit een Anaconda. Dat is een wurgslang en die heeft zichtzelf helemaal verstrikt in het net. Wat gaan we doen? Dustin wil hem bevrijden maar dat lukt niet zonder het net kapot te maken en dat zullen de indianen hem niet in dank afnemen. Hij twijfelt, maar besluit toch om er een scherp mes bij te pakken. Erwin houdt met de peddel 1 kant van het net omhoog. Het is een heel gedoe, want het is toch een flinke slang, van ruim 2 meter en niet ongevaarlijk. Maar Dustin, die voordat hij met Etto ging werken, jager was (hij ving vogels voor de handel!!! Zeer fout), weet wat hij doet. En ja hoor, even later zwemt de Anaconda weg en komt bij een tak in het water even bij. Daarna zwemt ie echt weg. We peddelen heel erg rustig en het is doodstil op het water. Ver weg van de bewoonde wereld. Soms is het wat smaller en liggen er bomen in die we moeten omzeilen. Op een enkele plek heb je een uitzicht. Wel hebben we een flinke bui gehad, zeiknat waren we. Maar als de zon later weer doorbreekt drogen we weer op. En dan komen we bij onze kampplek. We hangen een groot zeildoek op tussen bomen. Met touwen spannen we de punten. Zo wordt het een "open" tent en daaronder komen onze hangmatten met muskietennet. Dustin heeft een hangtent waarin een hangmat zit. Eerst een biertje en casavechips en dan gaan we eten koken. Een soep met zoete casave, ui, knoflook, tomaat en selderie. Later gaan we ook nog een nachttocht over het water maken. We zien kaaimannen. Bij een stappen we uit de kano en staan er in het water vlak bij. Het is maar een kleintje, 50cm, hij ligt in het water aan de kant. Maar zo kunnen we hem wel heel goed bekijken. En in een boomtak ligt een boomboa. En een grote gifkikker. Ja, we zien best wel wat aparte beesten en je denkt dat het misschien gevaarlijk is. Maar Dustin weet heel goed wat hij doet en we voelen ons er prima bij. We varen onder een slapende ijsvogel door. Pas als we onder hem varen vliegt ie toch maar weg. Weer terug bij ons kamp is het tanden poetsen en die hangmat in. Nou en dat slaapt niet heel geweldig hoor. Ik hoor volop muggen, dus de deet ook maar gesmeerd. En dan moet je er 's-nachts ook nog een paar keer uit.... niet heel fijn. Maar we hebben een zonnecel met ledverlichting die feller gaat branden als er beweging is. Tegen 7 uur zijn we uit die hangmatten gekropen. We ontbijten en pakken de hele boel weer in. We hebben tonnetjes en waterdichte kratten. Terwijl Dustin eten maakt voor de lunch gaan Erwin en ik het water op om vogels te spotten. We horen de brulapen, die zitten niet heel ver weg. Er vliegen toekans over en ook 2 papagaaien. En we zien op een dikke boomtak een Satijnaapje. Als we weer terug bij ons kamp zijn, zijn iets verder het bos in een groep capucijnapen. Die apen zitten hoog in het groen, je ziet vooral de bewegende takken. Nog een koffie en dan stappen we in de kano's voor het laatste stuk. Naast al het moois dat we gisteren ook hadden worden we nu ook nog verrast met drie reuzen-visotters. We drijven langzaam erna toe en ik kan goed foto's maken. Ze maken behoorlijk wat herrie. De man en vrouw proberen ons waarschijnlijk weg te krijgen om hun jongen te beschermen. Ze bewegen voor ons uit en het jong zien we niet meer. En dan zien we de ouders ook niet meer. Waarschijnlijk zijn ze onder water langs onze kano's gegaan om terug te gaan naar waar het jong is (of meerdere?). Ook nu hebben we zon en dan weer een flinke plensbui. We komen dus zeiknat aan bij het eindpunt waar de truck op ons staat te wachten. Daar eten we de lunch met de chauffeur, laden de kano's uit en de truck in. We zwemmen nog even in de rivier en trekken droge kleren aan.
Op de terugweg hebben we heel veel plassen water gehad, dat spatte soms hoog op. In die plassen, die er bijna altijd wel zijn, zit ook weer leven. We zagen een kikkerkop-waterschildpad zwemmen in zo'n plas. En we zien ook veel sporen van de Jaguar. Volgens Dustin komt die veel voor in de Savannen.
De chauffeur wordt er uitgezet bij zijn woonplaats. In Lelydorp laten we de trailer achter en bij Twenty4 nemen we afscheid van Dustin die ons geweldig heeft begeleid op deze kanotocht. Een betere gids kun je niet hebben. Hij is bijzonder aardig en weet enorm veel over Suriname en de natuur.
We hebben net de dag afgesloten bij Warung-Manis, een javaans restaurant in de javaanse wijk Blauwgrond in het noorden van Paramarbo. Niet bepaald op loopafstand en dus met de taxi heen en terug.

Lieve groeten van ons,
Erwin en Hanneke

Ilona

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie foto’s. Denk dat ik een jaloerse man heb als hij foto’s ziet van de ijsvogels die jullie gespot hebben.

Bob

Supergaaf allemaal.