erwin-en-hanneke.reismee.nl

laatste bericht uit Paramaribo

Lieve vrienden en familie,

Gisteren hebben we het fort Zeelandia bezocht waarin het nationaal museum is gevestigd waar je een goed beeld van de geschiedenis van Suriname krijgt. We hebben er op ons gemak rondgelopen. Het is mooi opgezet. Veel info hadden we al gehoord van de gidsen, maar hier krijg je het totale overzicht nog eens. Het fort ligt aan de Surnamerivier en op de binnenplaats kun je je voorstellen dat hier de slaven verhandeld werden. Ook zie je de kogelgaten van de decembermoorden uit 1982. Er is tot op heden nog steeds geen gerechtelijke uitspraak wie hier nu de opdracht voor gegeven had. Tussentijds is getracht de wet te veranderen, waardoor de daders niet meer berecht zouden kunnen worden. Die wet is echter ongeldig verklaard en de procedure loopt nog steeds. Er is ook een museumcafe en een shop. Aan de overkant staat het gebouw waar tentoonstellingen zijn over de verschillende culturen en hun gebruiken. Verder hebben we nog eens door de winkelstraten gelopen. Er zijn maar weinig leuke souveniers te koop.
's-Avonds hebben we onze reis afgesloten met een heerlijk 3-gangendiner in het fort Zeelandia. Dat restaurant wordt aanbevolen in de gids. Het zou, als michelin hier zou komen, wel eens een waardering kunnen krijgen. Nou we hebben er heerlijk gegeten met een wijnarrangement. De prijs is duurder dan in andere restaurants, maar de ambiance, je kijkt uit over de Surinamerivier en ziet grote schepen langsvaren richting zee, is heel romantisch. En die prijs valt in vergelijking met Nederland nog alles mee hoor.

Vandaag zijn we nog een keer over de grote markt en de kruidenmarkt gelopen. Er wordt van alles verkocht, van groenten, fruit, vlees en vis tot potten, pannen en kleding. Voor een markt is het er niet heel druk, je kunt op je gemak er doorheen lopen. Het beeld dat we van Paramaribo hebben is dat het erg rommelig is. Er ligt veel afval, langs de waterkant is het het ergste. Veel stoepen zijn rommelig en kapot en dan loop je op een stuk zand. Er staan mooie koloniale gebouwen, goed onderhouden. Maar er staan zeker zoveel verpauperde panden. Waarschijnlijk is de eigenaar dood of is het van de staat die het niet onderhoud. Omdat er vanaf volgend jaar wegenbelasting moet worden betaald worden enkele asfaltwegen nog opgeknapt. Waar betalen ze anders voor? Ook zijn er mensen die zeggen dat ze niet gaan betalen......
Suriname zou volgens ons veel meer uit het toerisme kunnen halen. Het binnenland heeft veel te bieden.
We drinken ergens koffie en lunchen nog bij Souposo.
Bij Twenty4 douchen we nog en tussen half 2 en 2 uur worden we opgehaald. We zullen dan om half 4 al bij de luchthaven zijn en dan duurt het nog 4 uur voor we vertrekken.

Tja, het zit erop. We hebben een geweldige reis gehad door Suriname en enorm genoten. De natuur is prachtig en we hebben best veel dieren gezien. In deze tijd zijn er weinig bloemen, en dus ook weinig vlinders en slechts 1x een kolibrie's gezien. De mensen zijn super vriendelijk en hebben alle tijd voor een babbeltje. Iedereen is heel relaxed. De temperatuur is continue zo'n 30 graden of meer. Af en toe een plensbui gehad. Kortom, Suriname is een aanrader.

We hopen dat jullie meegenoten hebben en bedankt voor jullie reacties, altijd leuk om wat terug te horen.

Lieve groeten en tot ziens,
Erwin en Hanneke

Ilona

Nou jullie hebben een prachtige reis gehad en bedankt dat ik heb mee mogen genieten. Veilige thuiskomst.

Hilde

Welkom weer in Nederland!

Marga en Vera

Wij hebben weer genoten van jullie reisverslagen. Een goede reis terug en welkom thuis!

Andra en Thieu

Jullie kunnen op een prachtige reis terug zien.
Een goede terug reis. X

Bob

Ik sluit me erbij aan. Het was alsof ik er zelf bij ben geweest. Erg goede verslagen, Han. Twenty4 was ons destijds zeer goed bevallen. Ook een aanrader. Ik wens jullie een goede vlucht terug.

Ali

Suriname stond al op ons wensenlijstje, en daar blijft ie zeker staan.
Welkom thuis en tot in de sneeuw.

Hans en Mjet

Een goede thuisreis na deze mooie vakantie .

Corrie en Huub

We hebben weer heerlijk meegereisd. Dank daarvoor. Wel thuis en we spreken elkaar binnenkort.