erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Hong Kong

Hai vrienden en familie,

De twee dagen Hong Kong zitten erop. In 1e instantie zouden we alleen zuid Korea doen maar omdat we een tussenlanding hadden op Hong Kong besloten we om er 2 dagen te blijven. Immers, we waren er niet eerder geweest en nu we er toch zouden landen...., waarom niet? Later kwamen de berichten over de demonstraties die steeds grimmiger werden en lazen we dat het weekend wel erg druk is en wordt afgeraden. Maar ja, er was al geboekt. Maar we kunnen nu zeggen dat we helemaal nergens last van hadden. Geen protestmars en gewelddadig optreden van politie gezien. Terwijl ons hotel toch op het vaste land van Hong Kong ligt, waar de demonstraties wel waren. Bijkomstig voordeel was dat veel toeristen wegblijven en dat het dus erg rustig was. Geen wachtrijen om naar de Peak te gaan of op de ferry te komen.

En we hebben het heel erg naar ons zin gehad. Hong Kong is de moeite waard. Nou dacht ik altijd dat Hong Kong alleen een stad is, maar dat is niet zo. Je hebt het vaste land, waar o.a. de wijk Kowloon ligt en wij dus verblijven en ertegenover ligt Hong Kong Eiland. Daar kun je met de metro komen, onder de zee door, of met de ferry. Verder zijn er zo’n 260 eilanden! Het is bergachtig en heel groen en ook heel, heel veel wolkenkrabbers die tegen de bergen zijn gebouwd. Spectaculair om te zien. De mensen zijn bijzonder vriendelijk en wijzen je graag de weg als je niet zeker weet hoe je ergens komt. Je kunt ook veel te voet doen, er zijn ingenieus grote wegen aangelegd en vanaf het eiland waar het vliegveld is ga je over een grote brug naar Kowloon. In de stad zijn de voetgangers gescheiden van de wegen door lange loopbruggen die over de wegen gaan. Dan kom je ook heel veel grote winkelgebieden tegen waar je met roltrappen doorheen wandelt en waar airco is, dus lekker koel als het 32 graden is. Alle luxe en superdure merken kom je tegen. Het is ook een schone stad en veel openbare toiletten die ook schoon zijn. Hong Kong eiland is nieuwer, luxer en niet te betalen als je er wilt wonen. Kowloon is duidelijk ouder en heeft veel kleine zaakjes waar van alles te koop is.

Zaterdagochtend om 6 uur zijn we geland en, nadat we de bagage die we niet nodig hadden en de fietsen naar de storage hadden gebracht zijn we met de bus naar Kowloon gegaan, een rit van een uurtje. We hebben gelijk een “octopus” kaart aangeschaft voor het openbaar vervoer. Het OV is prima geregeld, er rijden enorm veel lijnen en zeker elk kwartier.

Rond 9 uur stonden we bij het Evergreen hotel en konden natuurlijk nog niet naar onze kamer. Dus ook daar de2 fietstassen achtergelaten en we zijn eerst koffie gaan drinken met een broodje. Daarna zijn we gaan wandelen naar de Star Ferry. We zijn door het Kowloon park gewandeld en het was er erg rustig. Het is een mooi park, met veel bomen, een zwembad, een vogelpark, kinderspeelterrein, waterpartij met o.a. Flamingo’s. We zijn met de Star Ferry overgestoken naar Hong Kong eiland, ook wel HK centraal. De ferry vaart al sinds 1888 tussen Kowloon en HK centraal op en neer. Je hebt dan een prachtig uitzicht op de wolkenkrabbers en de groene heuvels. Het weer is prachtig, zon, blauwe lucht en dus is ons plan om naar de Victoria Peak te gaan. Nadat we van de ferry af zijn lopen we door een voetgangersgebied dat hoog over de wegen slingert richting de heuvels. We lopen door luxe winkelcentra en komen bij de Peak tram. Dit oude trammetje rijdt hier ook al vanaf 1888 en gaat steil omhoog met behulp van een enkele stalen kabel. In 10 minuten sta je boven en loop je, ook weer via een winkelcentrum en roltrappen omhoog naar een grandioos uitzichtpunt op 428 meter. Je kunt 360 graden rondkijken over alle kanten van Hong Kong. Het is spectaculair. Heel veel wolkenkrabbers. Je ziet dat Hong Kong meer is dan alleen een stad. De wolkenkrabbers en luxe huizen staan tegen de hellingen op. Je ziet de haven, ook niet klein. Nadat we genoten hebben van dit uitzicht zijn we gaan lunchen in een leuk restaurant met terras, heerlijk onder de bomen. De vlinders en libellen fladderen er en je hoort de vogels. Echt Een heerlijke plek. Lekker biertje en sandwich met salade en frietjes. Daarna zijn we nog rond de Peak gaan wandelen. Er loopt een wandelpad van zo’n 3 km met ook weer mooie uitzichtpunten en je loopt heerlijk in de schaduw. Halverwege zijn we op een bank gaan zitten, liggen en even in slaap gevallen. We waren bekaf, weinig geslapen in het vliegtuig en vanaf 6 uur aan het rondstruinen!

Met de bus, ferry en weer een bus zijn we teruggegaan naar ons hotel. Opgefrist en naast het hotel zijn we gaan eten. Gebakken rijst met garnalen en inktvis, gezuurde komkommer en eend erbij. Het was te veel, maar wel erg lekker. We hebben ons best gedaan maar kregen het niet op. We zijn daarna gaan douchen en het licht ging snel uit.

De 2e dag zijn we met de bus naar het eiland Lantau gegaan, ook een rit van een uurtje. Daar zijn we met een kabelbaan van zo’n 6 km over water en heuvels naar de Big Buddha gegaan. Vanuit de kabelbaan kijk je over de Zuid Chinese zee en zie je de brug naar Macau. Die brug verdwijnt in de zee, wordt dan een tunnel, en komt een stuk verder tevoorschijn. Boven kom je dan bij een plek waar natuurlijk veel toeristische snuisterijen te koop zijn. Maar ook hier is het, op de zondag, super rustig. We drinken er cappuccino en wandelen naar het Po Lin Klooster. Het is een prachtig klooster. Oorspronkelijk was het een nederig huis, gebouwd door 3 monniken. Nu is het een grote, belangrijke tempel. En dan is er de grote boeddha, 34m hoog in brons. Daar kom je via een trap met meer dan 260 treden omhoog. Ook staan er beelden van boeddhistische heiligen. Onder het boeddhabeeldzijn 3 verdiepingen waar het leven van boeddha en zijn pad naar verlichting wordt getoond. En er ligt een relikwie van een stuk tand en bot uit zijn hand, beide zijn een rijstkorrel groot en liggen onder een glazen stolp. Je ziet ze niet liggen maar er hangt een foto bij. Het verhaal luidt dat bij zijn crematie boeddha in duizenden stukjes uiteen viel. De 2 stukjes die hier liggen hebben ze uit Sri Lanka gekregen. Daar hebben wij “de tand van boeddha” ook in een tempel gezien. Het verhaal lijkt dus te kloppen. We zijn er gaan lunchen, mie met dumplings en een heerlijke mango/kokos drank. Nadat we alles bekeken en bewonderd hebben zijn we met de bus naar de andere kant van het eiland gegaan en daar op een ferry naar HK centraal gevaren. Dan zie je al die wolkenkrabbers vanaf het water. Ook weer heel indrukwekkend. We mochten niet op het dek staan en de ramen waren erg vuil, dus geen foto’s gemaakt, maar we hebben de herinnering!

In HK zijn we gaan wandelen naar de wijk SoHo en de Man Mo Tempel. Man staat voor God van de literatuur en Mo voor God van de oorlog. In de tempel hangt veel rook. Er hangen enorme wierookspiralen en die branden wekenlang. We zijn na 20.00 uur met de ferry weer naar Kowloon gegaan. Er is dan 3x een lichtshow die je vanaf het water prachtig kunt zien. In Kowloon zijn we nog naar Temple Street gegaan, dat is vlak bij ons hotel. In die straat is een nachtmarkt en daar is van alles te koop en we hebben er nog een biertje gedronken en dumplings gegeten.

Morgen reizen we door naar Seoel. Het vliegtuig vertrekt om half 3 dus we kunnen rustig aan doen.

Nou luitjes, dit was dan het eerst deel van deze reis. We hebben wat gesnoven van Hong Kong en dat is ons uitstekend bevallen.

Heel veel groetjes en tot een volgend bericht.

Erwin en Hanneke

Hilde

Leuk om jullie verhaal te lezen! En fijn dat jullie geen last van demonstraties hebben gehad. Goede reis morgen naar Zuid- Korea. Groeten ook van Wil en van mij natuurlijk

Hans en Mariette

Mooi beeld van HK geschetst!
Dankjewel. Fijne en veilige reis verder.

John

Goed bezig, guys. Blijkbaar hebben jullie nog tijd over om heeeel veel tekst in the typen voor ons. Dankjewel.

Ali

Heerlijk om te lezen, herinneringen komen boven.
Ik zie met veel plezier de verhalen van Zuid Korea tegemoet.
Wie weet komt ie ook nog op onze todo lijst te staan.

Thieu en Andra

Je hebt weer een mooi lang verslag gemaakt van jullie twee dagen in Hong Kong.
Dat legt de lat hoog voor de rest van het verslag van jullie fietstocht.
Veel fietsplezier in Zuid Korea.

Gerry en Theo

Mooi verhaal.
Veel plezier verder tot lees

Marga en Vera

Wat een prachtig verhaal weer. Goede reis nog

sylvia

Mooi beschreven, Hanneke ! (ik neem zomaar aan dat jij de schrijver bent, ik weet niet waarom :)
Lijkt me een paradijs !