erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Seoul

Hoi allemaal,

De reis naar Seoel verliep prima. We waren heel snel door de douane. Op HK AirPort duurde dat veel langer en ook moesten de fietsdozen open omdat ze bij de opslag niet door de X-Rays konden, dus dat was tape kapot snijden en in de dozen kijken wat er inzat (stond er ook op...). In Seoel konden ze ook niet door die X-Rays. Niet liggend en nee, niet staand enook niet schuin. Dat kon je zo wel zien. De schouders werden opgehaald, doos eraf en we konden doorlopen met de fietsen.

We werden opgehaald en in een kleine vrachtwagen reden we naar het Kobos hotel in Seoel. Een klein uur rijden. Het was net na 7 uur en al donker. Bij het hotel staan de dozen bij de ingang. Geen probleem, ze letten erop? We zijn even in de kamer geweest om onze spullen te droppen. Een super luxe kamer op de 9e verdieping. Een badkamer van 4x4 met inloopdouche en bad, automatisch spoelend toilet met verwarmde wc-bril en er staat zelfs scheerschuim. Een ruime kamer, groot bed, tafel met 2 stoelen en bureau met luxe stoel. Zijn we niet gewend! We hebben een rondje gelopen en gegeten in een kiprestaurant waar veel Koreanen zaten en op onze kamer nog thee gezet.

Vandaag hebben we een dag door Seoel gestruind. Volop zon en zo’n 28 graden. We hebben een metrokaart, reizen per metro is eenvoudiger dan per bus. De buslijnen en tijden zijn uitsluitend in het Koreaans wat niet te lezen is. In de metro is alles ook in het Engels vermeld. Seoel heeft 5 paleizen waar koningen hebben gewoond, t.t.v. de Joseon dynastie (1390/1910), met hun hele gevolg, concubines etc. Tussen die paleizen staan moderne hoge gebouwen.

Met de metro zijn we eerst naar het oudste en mooiste paleis gegaan. Helaas bleek dit op dinsdag gesloten. Als we weer terug in Seoel zijn doen we dat vast nog wel. We wandelen door een winkelstraat en gaan de oude Hanok village wijk in. Allemaal smalle straatjes en trappen langs traditionele houten huisjes. Het is niet heel druk en we zien weinig westerse toeristen. Wat opvalt is dat de Koreaanse vrouwen en mannen het leuk vinden om in traditionele kleding hier rond te lopen en elkaar fotograferen. Die kleding kun je huren. In deze wijk ben ik bij een tandarts binnengelopen. Ik heb al 2 dagen last van een ontsteking bij een tand en wil daar eigenlijk wel vanaf. De tandarts begreep dat er een ontsteking zit. Voor mij een bekende probleemtand. Met spuitjes heeft ze waterstofperoxide tussen wortel en tandvlees gespoten en flink gedrukt. Nu maar hopen dat het weggaat. We hebben een vertaalapp, erg handig om voor de zekerheid de vertaling van “ontsteking” te zoeken.

Op deze 1e dag oefenen we om hallo te zeggen in het Koreaans en dat is al lastig genoeg. Maar een paar woorden moet toch wel lukken de komende weken. Vanuit deze wijk wandelen we door naar een ander paleis, Changdeokgung. Dit is het best bewaarde paleis en dateert uit 1412. Het is een groot complex en je mag overal lopen. Er zijn hier veelschoolklassen, de kinderen lopen per klas en dezelfde kleur kleding, wel zo herkenbaar waar ze bij horen. En ook hier Koreanen in traditionele kleding. Heel apart dat zoveel jonge mensen het leuk vinden om in klederdracht rond te lopen terwijl zuid Korea toch ook heel modern is. Nadat we hier alles bekeken hebben wandelen we langs een park en langs een rivier onder straatniveau en zoeken een plek voor een biertje en wat sushi. We gaan terug naar ons hotel om de fietsen uit de dozen te halen en gereed te maken voor morgen. We hebben gegeten bij een Japans restaurant. Erg lekker, een Japanse stijl pannenkoek met zeevruchten en een schaal met gebakken aubergine en andere groenten. Op die pannenkoek (meer een omelet) lagen dunne, doorzichtige velletjes die maar bleven bewegen alsof het levende insecten waren. Dat was het niet hoor. Erwin denkt dat het velletjes van garnalen waren die door de hitte of damp bewogen.

En morgen start dan de fietstocht. We zijn heel benieuwd wat we gaan meemaken, hoe de route is en of we makkelijk een hotel vinden en eten.

En als we hier weer terug zijn gaan we vast nog meer van Seoel zien.

Heel veel groetjes en liefs

Erwin en Hanneke

Thieu en Andra

Hoi, jullie hebben al weer het nodige meegemaakt.
Als ik jullie was zou ik in het luxe hotel blijven en dan van daaruit rondjes fietsen. :)
Maar jullie kennende is dat geen optie voor jullie.
Heel veel fietsplezier morgen en Hanneke sterkte met je tand.

Ger

Wat een indrukken...!
Sterkte met de ontsteking. Want je moet wel kunnen genieten...
Succes met de eerste fietsdag!

Theo

Super vervelend die ontsteking.
Hoop dat het snel over is

Paul

Hallo reizigers. Wat een avontuur. Ooit was ik eens in Japan. Herken wat jullie meemaken. Goeie fietstocht en heel veel reisplezier. Groetjes uit Istrie.