erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Chungju

Woensdag 25-9 zijn we van Seoel naar Yangpyeong gefietst, een afstand van 71 km. We fietsen met een routeboekje van de Asian Way of Live. In dat boekje staan etappes (21) beschreven en allerlei uitstapjes. Ook suggesties om te overnachten, eten, winkels, pin etc. staan vermeld. We hebben hier goede ervaringen mee.

De zon schijnt volop, in de middag licht bewolkt. We volgen de Hangang fietsroute langs de brede Han rivier waar we na een paar kruispunten al op terecht komen. Langs dit fietspad kijken we onze ogen uit. Veel fietsers, groepjes wielrenners, ligfietsen, wandelaars/joggers, diverse parken, fitness toestellen, sportvelden, veel bankjes, openbare toiletten, eet- en drinkgelegenheid, eilandjes in de rivier waar concerten worden georganiseerd, kinderen krijgen in de rivier een soort reddings zwemles. We zijn zo’n beetje de enige Europeanen, maar er wordt niet gek opgekeken. 1 keer komt er een man naast Erwin fietsen die vraagt of we elektrische fietsen hebben (nee) en waar we vandaan komen. Op de rivier zit geen echte scheepvaart. Een enkele boot en waterskiër. Het fietspad heeft 2 gescheiden richtingen en een voetpad. Bermen vol lampenpoetsersgras en bloemen. Van de drukke wegen hebben we weinig last; we fietsen veelal lager en onder viaducten door. Links, over het water en rechts voorbij de weg staat nagenoeg allemaal hoogbouw. Na26 km laten we Seoel pas achter ons om nog geen 4 km verder een zusterstad in te fietsen. Ook allemaal hoogbouw, deels nog in aanbouw. Af en toe kruisen we een zijrivier. We steken na ruim 30km de Han rivier over en aan de andere kant komen we op een tot fietspad omgebouwde spoorlijn. Dat fietst altijd lekker. Het wordt ook rustiger met een prachtig uitzicht op de bergen. Met slechts 1 klim over 700m (9%) peddelen we op het gemak naar ons eindpunt. Als we om half 4 bij het Kun Moon motel staan is dat nog te vroeg, na 4 uur is er pas iemand. Dus eerst maar een biertje scoren. En ook daar lijkt het nog te vroeg voor. Er staat toch duidelijk “beer” naast “café”? Er zitten 2 mannen waarvan er 1 wat Engels spreekt en er wordt dus pas na 5 uur bier geschonken! Dan maar een koffie. De Engelssprekende man knoopt een gebrekkig gesprek met ons aan en we lachen om de vertalingen in de app. Hij laat een stuk cheescake bij ons neerzetten. Het motel ligt naast een nachtclub, de kamer is prima, ruim en schoon. We wandelen wat door Yangpyeong. Het is een universiteitstadje en in de buurt zijn winkelstraten en heel veel restaurantjes. We kiezen voor een noodlesoep met een schaaltje dim sum en gebakken vleesreepjes erbij. En ook hier wordt geen bier geschonken.

Donderdag 26-9 een korte afstand, 33 km naar Yeoyu. Wel enkele klimmetjes met een uitschieter van 1 km met 10% stijgen. We volgen ook vandaag de Han rivier over fietspaden en de route gaat mooi tussen de bergen door. Om half 12 zijn we al in Yeoyu en we vinden snel een hotel. De fietsen moeten mee naar de kamer op de 6e verdieping. Ook nu weer een mooie grote kamer met alle luxe. Naast het hotel is een Koreaans restaurant en daar eten we een schaal met gevulde, gestoomde flapjes. Het is erg lekker en we gaan hier vanavond ook eten. Je eet in Korea met ijzeren stokjes die erg glad zijn. In de tafels zit een la waar lepels in liggen, handig!Ook komen er standaard nog schaaltjes bij met wat bijgerechten. Nu was het taugé, uien in soja en kool in een pittige saus. En een pannetje met roerei, gepocheerd. In de middag fietsen we naar de Silleuksa Tempel, een boeddhistische tempel en bedevaartsoord. Door een monnik gebouwd in 580 en door de eeuwen heen vaak verbrand en weer opgebouwd. Dit tempelcomplex is een bezoek waard vanwege een bijzondere bakstenen pagode en een gedenksteen met een van de oudste inscripties in Korea. Verder zijn er nog 2 heel oude bomen; een 500 jaar oude aromatische jeneverbes en een 600 jaar oude ginkgo boom. We komen in gesprek met een Koreaan die 20 jaar terug in Amsterdam is geweest. Hij tipt ons nog dat aan de andere kant van de rivier het graf van een koning te zien is. Wie weet komen we daar morgen langs. We fietsen nog een rondje door de stad. Veel winkeltjes en eethuisjes. Ook nu valt het niet mee om een biertje te drinken. Uiteindelijk zitten we bij de 7/11 super met een 7 café en een terras. Hè, hè!

Het restaurant heeft inktvis als specialiteit, dus dat gaan we proberen. De serveerster reageerde blij verrast dat we er weer waren. Een schaal met groenten in de pittige saus en daarin hele gekookte inktvissen. Je krijgt er een tang en schaar bij waarmee je de inktvis in stukken knipt. Het was erg lekker. De Koreanen drinken koud water of sake erbij. Wij hebben het bij water gehouden.

Vrijdag 27-9

Erwin had nog gegoocheld op de tombes en ze liggen niet op de route. Eigenlijk zijn we er gisteren vlakbij geweest. We zijn er toch voor terug gefietst 10km vv. en het was zeker de moeite waard. Er liggen 2 koningen en hun koninginnen begraven. We konden maar naar 1 deel dat open is voor publiek. Daar staan dan enkele gebouwen, o.a. voor wachters en erachter liggen 2 heuvels. In de hoogste heuvel ligt de koning met eromheen allerlei beelden van o.a. dieren. De lagere heuvel is dan voor zijn vrouw. Het terrein is mooi verzorgd, paden er naar toe en omheen, strak gemaaid gras waar je niet mag lopen. Het was vroeg en erg rustig.

Weer terug in Yeoyu zijn we gaan ontbijten bij de french bakery, die zie je door heel Korea. Daarna fietsen we naar Chungju, een afstand van 63km. We volgen nog steeds het Hangang fietspad en de Han rivier, veel over mooie fietspaden. Soms moeten we om een heuvel heen en fietsen dan over kleine wegen door landbouwgebied om weer uit te komen langs de rivier. Af en toe over een 2baans weg, maar daar zien we maar een enkele auto. We passeren een paar campings en er staan enkele tenten of caravans. Vaak zijn er vlonders gelegd waarop je de tent zet. De fietsers die we zien, een stuk minder op dit stuk, zeggen vriendelijk lachend gedag. Af en toe een klim, maar goed te doen (6-7%). Het was een mooie etappe. Om half 5 zaten we aan een biertje en daarna zijn we naar het Kara Hotel gegaan. We blijven hier 2 nachten. Morgen een uitstapje naar een stuwmeer waar ook de Koreanen in het weekend naar toe gaan.

Groetjes van Hanneke en Erwin.

O ja, gelukkig is de ontsteking weer over!

Hilde

Wat fijn dat je tandontsteking over is! En jullie hebben al veel mooie tochten gemaakt. Leuk om te lezen, zo reizen we toch een beetje mee. Groetjes, Hilde

Yvette

Heb een Koriaans vriendinnetje die dat pittige koolgerecht ook maakt. Het heet Kimchi.
Nog veel reis-en fietsplezier!!

Marga en Vera

Wat een Mooi verhaal weer. En heel fijn dat de kiespijn over is.
Ik zou zeggen ?? Proost

Jan

Mooie reis

Ali

Ah mooi fietspaden dus. Dat is mooi, want drukke wegen is wel een beetje gevaarlijk. Het klinkt allemaal goed, dus wie weet ..........

The

Mooi geschreven
Veel plezier verder

Gerrit

Leuk “mee te reizen”! En je leert ook nog eens wat over het land...

Andra

Het is een heerlijke vakantie om alles zo van dichtbij te ervaren.

Heel veel plezier!!

Thieu

Weer een mooi lang beschreven fietsverhaal.
Ook de geplaatste foto's zijn leuk om te zien.
Fijn dat je kiesontsteking over is en dat alles goed gaat.
Nog een goede reis en we wachtten op het volgende reisverslag.