erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Mungyeong

Het hotel in Chungju ligt aan een gezellig pleintje daarbuiten staan ook weer hoge flatgebouwen, tot wel 50 verdiepingen. En ook hier hebben we weer een

prima kamer. We zijn vandaag (zaterdag) niet doorgefietst. We zijn eerst naar het centrum gefietst, dat ligt 2,5km vanaf het hotel. Daar hebben we koffie en een tosti ham/kaas/ei op en we zijn de smalle straatjes doorgefietst. Die zijn overdekt en in feite is het een grote markt. Alles is er te koop en de groenten liggen er mooi bij. Veel paddestoelen, zelfs een tonderzwam is eetbaar. Het valt op dat het vlees in plastic is verpakt. Dat zal wel met hygiëne te maken hebben. We kopen wat bananen en perziken. Ook hier is het niet druk. Daarna zijn we naar het stuwmeer gefietst. Dat was 10km en behoorlijk wat stijgen! Veel Koreanen gaan hier in het weekend naar toe. In de middag hebben we een boottocht gemaakt. Het is een groot stuwmeer en ligt mooi tussen de heuvels. En zo hebben we deze “rustdag” doorgebracht.

Op het pleintje weer een biertje bij hetzelfde adres als gisteren. We kregen er een schaal met aardbeien in zoete melk bij, zoet van de aardbeien denk ik. Lekker fris maar bij een biertje zou je dat niet verwachten. Gisteren kregen we een schaaltje gekruide frietjes. Kroepoek en een zuurtje werd er ook weer bijgezet. Het is hier dus gebruikelijk dat er altijd wel wat bij wordt gegeven. En daarna zijn we een traditioneel Koreaans gerecht gaan eten, bibimpbap. In een rommelig eettentje waar de muren vol A4tje met teksten hangen. Het is een kleurrijk vegetarisch gerecht met een rauw of gebakken ei. Met een pittige saus roer je alles doorelkaar en dan is het mooie foetsie. Maar wel erg smakelijk, Google er maar eens naar.

Nog een tijdje geluisterd naar muzikanten die optraden op het pleintje. Zang en gitaar en de muzikanten wisselden elkaar af. Lekker rustige luistermuziek. En een jongen gaf ons een koffie milkshake (barista). Ik dacht dat het de jongen uit het restaurantje was, maar het was 1 van de muzikanten. Tja, een gesprek is moeilijk maar ze zijn erg vriendelijk die Koreanen.

Zondag 29-9

Via de Paris Baguette zijn we vandaag naar Mungyeong gefietst, 60km. Na enkele km waren we weer op de Hangang fietsroute die we nog een stuk hebben gevolg. Daarna volgen we een andere nationale fietsroute naar het zuiden. Veel over kleine wegen en fietspaden en door mooie natuur. We hebben het Muskushert gezien toen we op een brug stonden en uitkeken over een rivier. Een klein, gedrongen hert en hij sprong in het hoge gras en was niet meer te zien. De 2e helft werd het flink klimmen, 2, 2 en uiteindelijk 5km met stijging tot 10% naar de Ihwaryeong pas op 538 m hoogte. Dat was een hele klim met 28 graden, het zweet gutst van je lijf. Ik heb er ruim 1,5 uur over gedaan met 2x een korte stop. Erwin ging natuurlijk soepeler omhoog en stond dan te wachten.Er rijdt weinig verkeer en de pas is populair bij race/moutainbikers en die waren er volop. Boven is een restaurant en natuurlijk een mooi uitzicht. We hebben er gegeten en daarna volgde een 5km lange afdaling en nog een paar km naar het eindpunt.

In Korea zie je overal bbq restaurants en de Koreaanse bbq is beroemd. Dus wij zijn vanavond zo’n restaurant binnengelopen. In de tafels zitten de bbq met kolen en een gasfles. Dit restaurant had keuze uit runderlappen en speklappen. Op gewicht reken je af. We kozen 2 runderlapjes en 1 grote speklap. Daarbij krijg je dan zo’n 15 bijgerechten en die schaaltjes kun je bijvullen. En een tang en schaar. Het vlees gaat op de bbq en na een tijdje knip je dat in reepjes en laat het nog even liggen. Er liggen verschillende slabladeren bij en je pakt het vlees met bijgerechten en pittig sausje in een of meer slabladeren in. Dit hebben we afgekeken bij andere tafels..... een fles bier erbij en we hebben er heerlijk gegeten.

Maandag 30 september hebben doorgebracht in het provinciale park Mungyeong Saejae. Het ligt 6 km (klimmen!) buiten het dorp. We hebben gisteren genoeg geklommen en dus de lokale bus genomen. De kaartverkoopster spreekt geen woord Engels. Op een kaart hebben we aangewezen waar we naar toe wilden en dat werkt prima. Om half 10 vertrok de bus en 10 minuten later stappen we uit bij het park. Eerst nog ontbijten bij een Starbucks.

Voorbij de ingang van het park is een museum met als thema “oude wegen”. Door dit park loopt zo’n oude weg en in het verleden ging men hierover te voet naar Seoel om daar een staatsexamen af te leggen. Deze weg zou geluk brengen (Mungyeong betekent: “ik krijg goed nieuws”). Het lijkt me toch wel een dag of 10 lopen. Langs deze oude weg zijn 3 poorten. Die zijn ooit gebouwd om te beschermen tegen invallen. Na de 1e poort is een traditioneel dorp gebouwd dat gebruikt wordt om films op te nemen. Op en neer naar de 3e poort is een wandeling van zo’n 4 uur. Er zijn enkele restaurantjes en je loopt lekker in de schaduw langs een riviertje en watervallen. Het is vandaag 29 graden. Terug lopen we nog over het “blote voeten pad”, dat uit diverse keitjes en kiezels bestaat. En daarna met je voeten in het ijskoude water. Je kunt hier nog meer wandelingen maken naar toppen van 1100m, maar dat hebben we niet gedaan. Het park is populair bij de Koreanen. We hebben geen enkele Europeaan gezien.

Verder is dit een streek waar volop boomgaarden met hele grote, rode appels staan en op 12 oktober is hier zelfs een appelfestival. We fietsten er gisteren al doorheen. Het is dus de Betuwe van Zuid Korea en die appels zijn erg lekker.

Hans en Mariette

Leuk om te lezen. Ennnn...die Bibipap mogen jullie gerust n keer klaarmaken voor ons;-))

Gerry en Theo

Genoeg afwisseling zo te lezen. Wat een indrukken zullen jullie opdoen. Knap van je Hanneke om 5 km 10% te stijgen. Doe het je niet na (ja wel met de elektrische fiets :-) ) Fijn dat jullie ook zo lekker eten. Uitdaging om dat hier thuis eens te maken.
Lieve groet van ons

Liane

Lieve Hanneke & Erwin, ik kijk vooral de foto's, ziet er prachtig uit! ZĂł anders dan hier in het Westen! En, hoor graag de verhalen later face-to-face, wordt genieten tijdens ons jaarlijks kerstdiner :)
Lieve groet & take care, Liane

Thieu en Andra

Hoi,
Jullie hebben alweer genoeg meegemaakt in zo'n korte tijd. Zo te lezen gaat alles goed, ook het eten. De bibimpbap ziet er lekker uit, maar een Koreaanse bbq lijkt me ook wel heel lekker. En dat alles bij een lekker temperatuurtje dus jullie fietstocht kan niet kapot.
Heel veel succes met de volgende fietsklim.

Wil

Hoi, jullie zijn lekker actief bezig en hebben al veel gezien. Mooi om te zien en om de foto's te bekijken. Blijf genieten.

Ab en Elske

Wat een prachtige verhalen. Ab herkend er veel van. Die slabladeren zijn volgens Ab eigenlijk bladeren van een speciale boom. Hij heeft vaak van een Koreaanse barbeque gegeten. Pas op met Soju, de sterke drank waar ze zelf slecht tegen kunnen.!
Wij genieten met jullie mee!

Marga en Vera

Wat een mooi verhaal en foto's weer. En knap die helling. Veel plezier nog

Lia en Karel

Het is heel veel genieten daar, lekker eten en een mooie omgeving, prachtige foto's . Je moet zeker geen hoogtevrees hebben . mooie verhalen leuk om te lezen en fijn een beetje met jullie mee te mogen reizen.
Heel veel plezier nog.
Lieve groetjes van ons, Lia en Karel

Corrie en Huub

Blijven heerlijk meereizen op de drager. Genieten mee.