erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Geumho

Voor we vertrekken uit Mungyeong worden we gewaarschuwd dat er morgen en overmorgen een tyfoon (Mytag) vanuit het zuiden (Taiwan) over Korea komt. Daar zitten we natuurlijk niet op te wachten, maar we gaan de berichten in de gaten houden. We gaan eerst ontbijten en komen in gesprek met de eigenaar. Hij heeft voor Samsung gewerkt en gereisd, is met pensioen en spreekt prima Engels. Hij tipt ons om als het weer te slecht wordt de bus te nemen. De fietsen kunnen mee, dat is geen probleem. We houden het in gedachte. Wij zijn het 6e koppel dat dit jaar bij hem komt ontbijten, dus heel veel Nederlanders fietsen hier niet. Als we weggaan wil hij met Erwin op de foto, niet met mij, dat zou zijn vrouw niet waarderen. Ik maak de foto en we gaan op pad. Een tocht van 74km door landelijk gebied en veel rijstvelden. Ook weer over mooie fietspaden en dijken, langs rivieren met uitgestrekte kwelders. En de hele route zit vol met libellen en vlinders. Ook zien en horen we wat meer vogels. Er is onderweg niet veel te krijgen. Na 25km een goede koffietent met heerlijk gebak en dat is het. Dus koekjes en een appel wordt onze lunch. Als we voor 3 uur op het eindpunt zijn droppen we onze spullen in het hotel en fietsen nog door naar een Hahoe dorp. We gaan voor de korte route, 6km en dan kom je bij de rivier waar je met een pont over gaat naar het dorp. Je zou dan naar de schipper moeten roepen en afspreken dat je ook weer terug wilt. De fietsen laat je dan achter. Echter toen we daar stonden lag er wel een pont aan de overkant maar die kwam echt niet. De steiger was ook niet veel bijzonders meer. Dus we zijn een stuk terug gefietst en via een brug en een fikse omweg kwamen we alsnog in dat Hanoe dorp. En het was er behoorlijk toeristisch, een beetje een tegenvaller kun je wel zeggen. Er zouden nog mensen wonen die afstammen van de Ryu clan die hier nog traditioneel leven, maar we zien alleen maar Koreaanse toeristen lopen die er met bussen zijn afgezet. We zijn er doorheen gefietst, hebben wat gedronken en wegwezen. Het hotel is eenvoudig en de fietsen moeten mee naar de kamer op de 1e verdieping, via de trap. Er is wel een balkon en daar kunnen ze mooi staan.

Woensdag 2 oktober regent het als we opstaan. We hebben op internet gezien dat tyfoon Mytag pas om 18.00 uur over Korea komt en dus besluiten we om de etappe voor vandaag naar Geumseong door de regen te fietsen. Het is 55 km heuvelachtig en door het stroomdal van een kleine rivier. Onderweg is niets te bezoeken. We zien wel veel grafheuvels. Geen libellen vandaag maar af en tie een overstekende kikker. Een mooie met felrode poten. We pauzeren na 33km, kletsnat in een dorpje en drinken koffie, mueslireep en een man geeft ons 2 grote perziken. Daarna fietsen we door en om half 2 staan we voor het enige hotel dat er in Geumseong is. Ingang is achterom, receptie op 4e verdieping en ook de fietsen gaan in de lift mee naar boven. We stallen ze in het trapgat. De kamer is eenvoudig, maar wel schoon. We zijn natuurlijk zeiknat en de mevrouw biedt aan dat onze kleren in de wasmachine kunnen. Nou daar maken we graag gebruik van. We zien op de tv dat om 10 uur vanavond de tyfoon hier in de buurt zit en morgenochtend om 9 uur verlaat ie het land richting Japan.

Het dorpje heeft best wel wat eettentjes en we komen bij een Gimbap (sushi) afhaalrestaurantje terecht. We eten er heerlijke Gimbap en dumplings.

Als we de volgende ochtend opstaan is de tyfoon voorbij. We hebben er weinig van gemerkt terwijl die volgens de tv beelden toch wel door het gebied ging waar wij zijn, we zitten kennelijk wat aan de rand. Het druppelt nog wat na en als we na het ontbijt, weer bij een supermarkt, vertrekken is het al droog. Ook de zon laat zich weer zien. De etappe is niet heel lang, 57km, maar wel veel klimmen! We zien dat de rivier veel sneller stroomt en er ligt ook veel water op het land. Maar verder lijkt alles nog op zijn plaats te staan, geen omgewaaide bomen gezien. Gelukkig maar! Als we later tv beelden zien moet het er toch heel heftig aan toe zijn gegaan, modderstromen, ingestorte gebouwen. Er zijn ook doden gevallen. We hebben echt wel geluk gehad dat we er niet midden in zaten. En dit is al de 7e tyfoon dit jaar!

We fietsen door een boerendorpje wat er erg mooi uitziet. Maar we zien er weinig mensen. Als we bij een koffietent een cappuccino drinken krijgen we er wat vruchtjes bij(Pitchie?) het is een klein stevig bruin/groene vrucht, zo’n 2-3 cm. We hadden ze al zien hangen in kleine bomen en dachten dat het noten waren. Er zit een pit in en de smaak lijkt op (kwee)peer, lekker fris. We trappen verder heuvel op, heuvel af over rustige wegen en dijken en zien weer veel rijst, appels, groenten en druiven. Om half 3 zijn we in Geumho, een stadje met veel winkels en restaurantjes. Er is een markt waar we tempura eten en later gaan we in een kiprestaurantje eten. En hier krijgen we een grote tros blauwe druiven mee. Heel vriendelijk. We sluiten af met een koffie. Korea is echt een koffieland. Meestal is er geen thee te krijgen. Ook op de hotelkamers liggen enkel koffiezakjes.

Lieve groeten,

Erwin en Hanneke.

Gerrit

Weer leuk dit te lezen en jullie te volgen. Wat een mazzel dat jullie de tyfoon konden ontlopen. Lijkt me niet dat je daarin terecht wilt komen...
(las gisteren ergens dat Thailand minder toeristen krijgt, ten gunste van Vietnam en Korea...?)

Andra

Dat was toch een fasicerende tocht en weer veel gezien.

Gelukkig het staartje van de tyfoon.

Veel plezier.
Groetjes van ons !!

Hilde

We zagen net op het journaal de verwoestingen in Zuid Korea door de tyfoon. Gelukkig dat jullie er geen last van hebben gehad!

nico

Veel avontuur lees ik.
Jullie zijn erg schrijflustig?

Marijke

Leuk om jullie te volgen!! Geluk dat jullie geen last hebben gehad van die tyfoon! Mooie tochten maken jullie, veel fietsplezier nog! Groetjes