erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Taebaek

Hoi vrienden en familie,

Als we opstaan regent het en dus konden de regenjassen aan. Gelukkig hield het snel op. En de wind is gelukkig ook gaan liggen. Wel de hele dag bewolkt. We trappen lekker langs de kust naar het noorden. Het is een heuvelachtige route, met flink wat pittige klimt. Soms fietsen we vlak langs zee en soms wat hoger en onder naaldbomen. Hier is ook weer een met borden aangegeven fietsroute. Soms langs de weg en soms een apart fietspad of kleine weg. We stoppen bij een grote gedenkplaats waar tijdens de Koreaanse oorlog een landing is geweest. Er ligt een groot oorlogsschip tegen de kust en op de kant staan beelden van soldaten en een gedenkteken.

We passeren veel kleine vissersplaatsen en zoals altijd is dat wat rommelig. Visnetten, bakken, afval, maar het heeft ook wel wat. Op zee zien we vissersboten en in de haventjes ligt het ook vol met boten. En er zijn heel veel restaurantjes. Dit deel van de kust staat bekend om de krab en dat is dan ook wat je veel ziet. Restaurants waar de aquariums buiten staan gevuld met krab. Op bruggen, kunstwerken en restaurants zijn giga grote Krabben bevestigd. We kijken in een visafslag en ook hier krabben en kreeften. Nee, we kopen ze niet. We stoppen een keer bij een uitstekende koffietent, ja Korea is echt een koffieland, warm en koud en alle soorten. En later stoppen we om iets te eten. Een pittige noodlesoep met mosselen, garnalen en inktvis. Erg lekker! Als we om half 4 en na 56 km in Byeonggok zijn hebben we het hotel snel gevonden.

We vinden een visrestaurant waarbij op de begane grond de vis in bakken water zwemt, daarboven is een traditioneel restaurant, met lage tafels waar je op de grond in kleermakerszit aan zit, tenminste dat doen de Koreanen. Wij houden dat niet lang vol en strekken onze benen onder de tafel. De eigenaar legt ons uit dat je de vis beneden uitkiest en dat gaat per kilo. Hij loopt met ons mee en we kiezen een platte vis en nog een andere waarvan hij zegt dat ie lekker is. We spreken de prijs af en ik ga weer naar boven. Erwin blijft kijken hoe de vis gevangen en gedood wordt. Aan tafel worden diverse schaaltjes neergezet met (sla)bladeren, broccoli, wortel, komkommer, knoflook, aardappel/appelsalade, en nog wat geleiachtig en een schaaltje met wormen van de zijderups (beondegi). En dan wordt de vis gebracht. Dachten wij dat ie gebakken zou worden. Nee, de vis is rauw. En net als bij de bbq is het de bedoeling dat je de bladeren vult met vis, knoflook, sausje, oprolt en eten. Er staan 3 sausjes: soja met wasabi, een pittig ketchup, en nog een pittige rode saus. Nou, we hebben er van gesmuld. En het was veel vis, zeker wel een pond. Met ook weer zo’n klein flesje anijsdrank erbij. Er was ook nog een dunne gebakken vis bijgelegd. De eigenaar komt een paar keer vragen of het goed smaakt. Jazeker! We hebben het allemaal op, ook die wormen waar we na afloop de naam van hebben gevraagd via de vertaalapp.

Ook de volgende dag is het doorfietsen langs de kust, 58 km. Het is vandaag, dinsdag 8 oktober, een prachtig zonnige dag en een graad of 22. We fietsen eerst zo’n 10 km naar een goed koffierestaurant waar we ontbijten. Er is een markt waar ik nog wat bananen en manderijnen koop. Grappig, ik wil 6 manderijnen en reken af en krijg er dan nog 2 bij. We fietsen weer verder en komen langs een prachtig gebouwd hoog uitkijkpunt in zee. Wij de trappen op en boven loop je deels over glas naar het einde. Er staat een bak met sloffen die je over je schoenen aan moet trekken. Je loopt dus hoog boven de zee. Het is een flinke diepte maar je hebt er een prachtig uitzicht.

We zien langs de kust behoorlijk wat schade en ravage van de tyfoon. Er ligt veel zand en modder op wegdelen, taluds en hellingen die kapot zijn en soms is er zelfs een stuk weg verdwenen. En ook de stranden zien er niet, er ligt een hoeveelheid rotzooi dat is ongekend. En dat moet allemaal nog geruimd worden of het beland uiteindelijk in de zee. We zien een brug die volhangt met takkenzooi en ook fitness toestellen die onder de takken en gras zitten. Soms is het al wat in hoopjes gelegd en soms zien we wat opruimwerkzaamheden. We zijn in Uljin geëindigd en hebben even moeten zoeken naar een hotel. We hebben een kamer gevonden in een eenvoudig hotel waar op de 1e verdieping verbouwd wordt. Maar het is hier schoon en de koelkast is gevuld.

Vandaag, woensdag 9 oktober, hebben we een lange fietstocht naar Taebaek, ruim 80 km. De eerste 27km volgen we de zee nog en we moeten een 4tal keer lang klimmen. O.a. om een havengebied heen. Ik had er veel moeite mee. En daarna zou eigenlijk het serieuze klimmen pas beginnen. Dus bij de afslag richting Taebaek, dat in de bergen ligt op zo’n 800m zijn we even gaan kijken wat mogelijk is. We lezen dat er op km 52 een motel/restaurant is. Dus als ik het niet trek dan is dat een optie. Maar Erwin stelt voor dat hij mijn 2 fietstassen overneemt zodat ik lichter omhoog fiets. Ze passen op de voordragers en zo gaan we verder. Het fietst echt wel een stuk lichter, die tassen zijnzo’n 12kg. En Erwin klimt met alle bagage nog steeds sneller dan ik, tja hij heeft fietsbenen! Tot km 52 stijgen we 200 m, veel vals plat. De 2baans weg slingert door een prachtige vallei waar een riviertje doorstroomt en rondom liggen de bergen. We nemen een lange pauze en dan volgt 11 km stevig klimmen (tot 10%) naar 850m. Dat wordt toch een paar stukken lopen voor mij. Maar we zijn er gekomen. Daarna kwam een tunnel waar we door moesten, met ook het verkeer dat deze weg kennelijk ook mooi vindt. Dus oordoppen in, knipperlichten aan en erdoor. De tunnel was goed verlicht en die oordoppen schelen wel. Daarna was het nog 12 km en we fietsen weer via een mooie vallei. Wel wat om zodat we niet over de drukke 4baans weg hoeven. Maar ook nog een laatste klim van 2,6 km met ook weer 10% stijgen erin! En eindelijk rolden we dan Taebaek in. Een langgerekt dorp en het heeft een gezellige winkelstraat en een leuk parkje. Op een steenworp van ons hotel zit een uitstekende Italiaan dus dat wordt het voor vanavond. Met een welverdiende fles wijn erbij.

Groetjes,

Hanneke en Erwin

Ali

Nou dat flesje wijn hebben jullie wel verdiend.
Het klinkt allemaal erg leuk, dus ik denk dat jullie een prachtige reis maken.
Groet uit een regenachtig Hoenderloo.

Andra

Indrukwekkend ook al de boeddas
Mooie foto's!!

Dat is idd flink fietsen.
Veel plezier samen.?

Thieu

Ik neem mijn petje af voor jullie.
Nog veel plezier.

Corrie en Huub

Heerlijk zoals je weer schrijft. Wij eten smakelijk mee van de heerlijk beschreven gerechten.
Wij blijven meegenieten.

Gerry en Theo

Ons eten is het niet echt.
Smaken verschillen. Nog veel plezier samen.