erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Jinbu

Hallo allemaal,

De bagage is weer eerlijk verdeeld en we fietsen weer verder. Van Taebaek naar Jeongseon, een tocht van 62 km. Eerst nog 2 behoorlijke klimmen naar een hoogte van 980m. Het is fris vandaag. Vanmorgen was het 8 graden en het wordt vandaag hooguit 18 graden, tja, ook hier wordt het herfst en we fietsen ook nog steeds naar het noorden EN we zitten hier een stuk hoger, dat scheelt ook een paar graden.Vooral in de afdalingen, die natuurlijk heerlijk zijn, is het erg fris. We trekken dan ook onze windstoppers aan. Nadat we vanaf 980m een hele lange afdaling afzoeven fietsen we door een kloof. Het landschap is erg mooi, veel groen en kleine veldjes waar vooral allerlei kolen groeien. Maar de meeste veldjes zijn al geoogst en daar staan allen nog wat restanten, je ruikt de koollucht nog wel. Tussen de middag eten we een aardappelpannekoek, lijkt wat op rostie en je krijgt er een pittig sojasausje bij en een noodlesoep met ook weer de bekende bijgerechten. En daarna fietsen we door tot het eindpunt Jeongseon. De stadjes waar we verblijven zijn veel van hetzelfde. Een winkelstraat met wat zijstraten en veel reclame, veel restaurantjes en een overdekte markt waar van alles te koop is. En er staat een kerk maar die is meestal gesloten. En een plek om een biertje te drinken blijft lastig. Voor de supermarkt als er een picknicktafel staat, niet heel gezellig. Of we drinken een biertje bij het eten.

En idd geen plek voor een biertje gevonden. Dus het biertje in een restaurantje moet een bordje met lekkere Koreaanse hapjes erbij. Daarna zijn we weer in een traditioneel Koreaans restaurantje beland. Schoenen uit, op de grond, nu wel met kussentjes. Eigenlijk wilden we geen vlees maar dat werd het toch. Een schaal met heerlijk gegaarde speklapstukjes en koolbladeren, slabladeren en allerlei bijgerechten. We hebben er maar weer zo’n flesje “ouzo” bij gedronken. Water wordt altijd direct gebracht. En de drank kun je zelf uit de koeling halen. Het smaakte weer heerlijk.

Vrijdag 11 oktober fietsen we een korte afstand. 48km naar Jinbu. Na 15km stoppen we bij de Romy Zian tuin die te bezoeken is. Het is geen tuin zoals je zou verwachten, met planten en naambordjes. De tuin ligt tegen de berg en er zijn paden gemaakt. We lopen een route van 5km, veel via trappen, en komen langs een kleine waterval, een vijver en open plekken. En het thema van deze tuin is “bezinning, meditatie, mindfullniss”. Je komt bij gemaakte kunstwerken met mooie teksten over de zin van het leven. Soms is er een bel die je moet laten horen. We drinken er een heerlijk cappuccino en fietsen 2uur later weer verder. Komen iets verder langs een smalle hoge waterval (fotomomentje) en nog een aantal km verder langs een alpine centrum waar de olympische afdaling in 2018 was. We zien de afdaling op een afstand liggen maar gaan er niet kijken. Zonder sneeuw is het toch net niet. In Jinbu zijn 2 hotels die ons niet echt aanspreken, maar 1km voorbij het dorp is een prima hotel. Het hotel lijkt op en kasteel en de kamer is uitstekend. We blijven hier 2 nachten.

Vandaag geen fietsdag. We gaan met de bus naar het Odaesan national park.

Dus eerst naar de busterminal gelopen. Bij de kaartverkoop horen we dat we geen ticket nodig hebben, in de bus betaal je. We wachten geduldig op de bus die om 9.05 uur komt. Zo’n 10 minuten ervoor begint de dame achter de ticketverkoop te roepen en gebaren dat we naar buiten moeten. Wij denken nog het duurt nog 10 minuten maar gaan toch ook maar naar de buiten. En daar staat al een rij mensen te wachten. We sluiten aan. We hadden al gelezen dat het weekend veel Koreanen naar de nationale parken gaan om te wandelen en dat het dan druk kan zijn. En wij staan hier nu ook net op zaterdag! En de rij mensen wordt nog 2x zo lang. De bus komt en die zit al propvol. Gelukkig stappen er mensen uit en dan kunnen we erin. Als haringen in een ton probeert de chauffeur er zo veel mogelijk mensen in te krijgen. Onverantwoord, denken we! Maar iedereen heeft goede zin en is geduldig en we “hangen” tegen elkaar. In het park zijn 2 tempels waar de bus ook stopt. De parkeerplaatsen staan vol auto’s en er zijn veel touringcars. Het is echt heel druk.

We stappen bij de 2e tempel (Sangwonsa) op het eindpunt uit. We lopen de trappen op naar het complex. Bij deze tempel staat de oudste tempelbel van Korea. Het is een bronzen bel en hij staat onder een tempeldak met glazen zijkanten. Ernaast staat een replica waar nu mee gebeld wordt. In de tempel zijn mensen aan het bidden en monniken zingen mantra’s. Vanaf de tempel kun je een trail van 5uur lopen over 5 bergtoppen. Dat is wat te lang en doen we dus niet. Wij willen naar 1 bergtop lopen (1563m) voor het mooie uitzicht en weer terug, 3 uur. En dan de bus terug naar de 1e tempel. Maar het weer zit niet mee en het begint harder te regenen. Als we net voorbij de 1000m zijn besluiten we om niet door te lopen. We hebben geen goede regenkleding aan en ook geen wandelschoenen. Er zijn enorm veel Koreanen hier aan het lopen. Het maakt ze niet uit dat het weer niet zo mooi is, regen en wind. De meeste lopen met doorzichtige plastic regenjasjes of blauw, roze, geel. Heel kleurig. Of met een plu, die hebben we ook niet meegenomen. De voorspelling was “bewolkt en droog”........

Weer terug bij de 2e tempel drinken we een koffie en besluiten om de wandeling naar de 1e tempel te maken, 9km. Het is een mooi afwisselend pad, over stenen, zand, boomwortels, planken en wat op en neer. We wandelen dan weer aan de ene kant en dan weer aan de andere kant van een snelstromende rivier. En we lopen hier niet alleen. Onvoorstelbaar hoeveel mensen aan de wandel zijn. Sommige hebben zelfs een kleed bij en zitten gezellig te picknicken, alsof het hoogzomer is. Soms is het droog, dan weer regent het wat, maar we worden er niet zeiknat van. Het is wel fris. De herfst is begonnen dus we zien al prachtig felrode en gele bladeren. Bij de Woljeongsa tempel is een festival aan de gang. Er staan kraampjes waar je bloemen kunt vouwen en er is veel voor kinderen te doen. We eten wat hapjes bij een kraampje. Ook is er een podium waar muziekoptredens zijn. We luisteren een tijdje en het publiek doet enthousiast mee. Vrouwen lopen er rond en schenken thee.

Als we er genoeg van hebben gaan we naar de bushalte. De bus terug is gelukkig niet zo druk als heen, maar nog steeds wel staan. We eten Gimbap en Dumpling soep en lopen daarna terug naar ons hotel waar we een warme douche nodig hebben om bij te komen. Ja, het was helaas een frisse en natte dag maar we hebben wel heerlijk gewandeld.

Lieve groeten van Erwin en Hanneke

Bob en Carina

Klinkt als een heel gezellige tocht. Wel stoer, al die mensen aan de wandel in weer en wind.
Nog heel veel plezier en avontuur.

Thieu

Weer een goed en leuk verslag van jullie fietsavontuur. ook de foto's zijn leuk.
Veel plezier