erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Seoul II

Lievevrienden en familie,

We zijn in 4 dagen naar Seoul gefietst dwars door de bergen over mooie wegen en fietspaden.

De 1e dag, vrijdag 18 oktober, hebben we 60km afgelegd. Daar zat een lange klim in over 25km. Soms licht klimmen, soms pittig en soms een vlak of dalend stukje erin. We zien op verschillende plekken gestapelde betonblokken langs weerszijden van de weg. Die zijn bedoeld om op te blazen als er een inval is vanuit Noord-Korea. Eenmaal boven hebben we een lange pauze gehouden en daarna zijn we aan de afdaling begonnen. Dat ging giga snel en daarna fietsten we over een 2baans weg nog kilometers door een kloof. Prachtige herfstkleuren en we zijn op dit stuk maar 1 auto tegengekomen. Het was een vals plat en we gingen met een flinke vaart erdoorheen. Ooit was dit de doorgaande weg, nu is er een nieuwe snellere weg waar het autoverkeer op zit. We zijn gestopt in Wantong een leuk stadje waar veel militairen in het weekend komen. We lezen dat hier in het noorden diverse garnizoenstadjes zijn waar de militairen hun vrije weekend doorbrengen. Het zijn jonge gasten en ze lopen in groepjes door de stad, in uniform uiteraard. We vinden een prima hotel en zowaar de jongen spreekt wat Engels. Later gaan we eten en het was weer voortreffelijk. Een schaal met speklapstukjes in een licht pittige saus en wat groenten dat was wat we vanaf het plaatje hadden besteld. Maar daar kwam nog heel wat bij. Soep, rijst, gebakken ei, en de voor ons inmiddels bekende schaaltjes bijgerechten. Het was heerlijk, een van de beste volgens Erwin. En voor een spotprijs van ongeveer 12 euro incl een halve liter bier. Zo goedkoop hebben we niet vaak gegeten.

De volgende dag was een korte route, het restant van de beschreven route (30km) met 1 klim over 13km. Dat was prima te doen. De klim was heel geleidelijk en op het einde door een tunnel van 500m, dus oordoppen in. Na de tunnel was een parkeerplaats met restaurant waar we stopten. Er zat een echtpaar wat te snacken en ze boden ons meteen wat aan. Een oliebol gebakken als een grote wokkel met suiker en een ronde flap waar een walnoot/honing mengsel inzat. Vooral die laatste was erg lekker. We krijgen er een doekje bij voor onze handen. Het is onvoorstelbaar hoe vaak mensen je wat aanbieden en we bedanken ze weer heel vriendelijk. We drinken hier nog een koffie en gaan de laatste 10 km afdalen naar Yangu waar we de bus nemen naar Chungcheon. Hiermee slaan we het zwaarste stuk en ca. 120km van de hele ronde over. De bus doet er een klein uur over. En de fietsen gaan gewoon gratis mee. Een ticket kost ongeveer 5 euro pp.

Een korte fietsdag (45km) van Chungcheon naar Cheongpyeong. De dag begin mistig maar tegen 11uur kwam de zon er goed door. We fietsen van het Chungcheon fietspad, dat mooi langs en boven de rivier is gemaakt, naar het Hangang fietspad waarvan een deel is aangelegd over een oude spoorweg en door een spoortunnel waar we begeleid worden met een muziekje. Het is zondag en we komen weer veel fietsers tegen. Het is een relaxed dagje en de temperatuur loopt op naar 23 graden.

En dan de laatste fietsdag naar Seoul 78km, volgen we het Hangang fietspad. Ook vandaag eerst mist maar het trekt snel open en we hebben weer een prachtige zonnige dag. Het fietsen gaat soepel, soms een korte klim. Hoe dichter we bij Seoul komen, hoe meer (groepjes) fietsers we zien. Je zou denken dat het zondag is ipv maandag. Halverwege zien we de torenflats van de voorstad van Seoul verschijnen. We fietsen een stuk dezelfde route als de 1e dag alleen nu aan de andere kant van de rivier. En zo trappen we relaxed Seoul onder de viaducten van autowegen door, binnen en staan om 3 uur voor het Kobos hotel. De fietstocht zit er op. In totaal hebben we 1275 km op de fiets afgelegd. Geen ongelukken, geen lekke banden. Zuid-Korea is een mooi, fijn en veilig fietsland. Veel fietspaden en kleine stille wegen en langs doorgaande wegen houden automobilisten goed rekening met je. We gaan nu nog twee dagen afkicken van het fietsen en vliegen donderdag terug naar Nederland.

Lieve groeten

Erwin en Hanneke

Corrie en Huub

Hoi lieve luitjes.
Jammer dat het weer bijna afgelopen is. We waren "samen" zo lekker op weg. Wij hebben weer heerlijk genoten van jullie verslagen en zien uit naar de foto's .
Groetjes Corrie en huub

Gerrit

Wat een prachtige ervaring... ik heb niet veel lange fietstochten gemaakt, maar die paar meerdaagse die ik heb gedaan gaven wel de ervaring dat je op de fiets het meeste ziet, in tegenstelling tot met de auto.
Goede reis naar huis, het was bijzonder om dit van afstand "mee te maken"!

Hans en Mjet

Hoi buurtjes. Mooie verhalen en foto's!! Dank voor het meereizen...

Wil

Weer een mooi avontuur en weer een land van jullie lijst kunnen afstrepen. Geweldig om dit allemaal te lezen. Geniet nog van de laatste dagen in Seoul en een goede terugreis gewenst.

Theo en Gerry

Heel bijzonder om mee te mogen reizen. We hebben een goede indruk gekregen van het land. Een mooie herinnering voor jullie. Fijn dat alles goed is gegaan. Rust nog lekker uit en een hele goede terugreis.

Marga en Vera

Is het alweer voorbij? We gaan jullie verhalen missen. Lekker relaxen en een goede terugreis.

Hans en Carien

Wat gaat de tijd toch snel. En wat een mooie reis weer. We kunnen niet wachten om de foto's te bekijken. We hopen dat jullie nog een paar mooie dagen hebben tijdens het afkicken en wensen jullie een goede terugreis.

Groetjes
Hans en Carien

Thieu en Andra

Hoi,
1275 Km gefietst, dat zullen wij jullie nooit nadoen.
Geniet nog even van jullie verdiende rust en we hopen dat we snel hierover bij kunnen praten.
Alvast een goede terugreis.

Ali

Nou zit het er al weer bijna op. Time flies .........
Het was weer lekker meegenieten. Op naar de kerst en dan de sneeuw.

Lia en Karel

Hoi Hanneke en Erwin,
Waarschijnlijk liggen jullie nog lekker in je bedje ,thuis in Kerkdriel. We hebben genoten van de foto's en verhalen en hopen jullie weer snel te zien, lieve groetjes Lia en Karel