erwin-en-hanneke.reismee.nl

Laatste bericht uit Seoul

Lieve vrienden en familie,

We hebben nog twee dagen heerlijk in Seoul doorgebracht. Dinsdag was het een strakblauwe lucht en zo’n 24 graden. En omdat het grote paleis op dinsdag gesloten is hebben we in de ochtend een uitstapje gemaakt naar het Bukhansa NP. Heel Zuid-Korea is bergachtig en ook rondom Seoul zijn heuvels en daar kun je heerlijk wandelen. In de weekenden is dat giga druk maar door de week valt het wel mee. Met de metro bereik je snel de rand van de stad en in minder dan een kilometer wandel je dan met prachtige uitzichten over de stad. We liepen een stuk van het Seoul trail, maar toen we erachter kwamen dat deze 157km lang is zijn we na de koffie maar gestopt en naar de stad teruggegaan. Daar zijn we de wijk Gwangjang ingegaan. Dat is een wijk die begrenst wordt door een winkelstraat en de smalle laaggelegen rivier en daartussen zijn allemaal smalle straatjes met volop winkels. Echt alles is er te koop. En ook heel, heel veel eettentjes. Het is er druk en veel Koreanen zitten er ook te eten. Op kleine plastic krukjes in de straten waar het eten bereid wordt waar je bij staat of zit of in kleine restaurants. We hebben hier lang geslenterd en uiteraard gegeten. Toen we het wel gezien hadden zijn we Namsan gegaan. Dit is een heuvel midden in de stad van 262m hoog. Daarop staat de Namsan Seoul Tower. Vanaf het metrostation lopen we naar de kabelbaan die ons omhoog brengt. Het is echt een toeristisch gebeuren. Boven hangen balustrades vol met slotjes waar geliefden boodschappen aangehangen hebben. Dat ziet er wel kleurig uit. En iedereen maakt daar dus foto’s. Wij gaan ook de toren op voor het uitzicht over de stad, dat zeker als het donker wordt heel indrukwekkend is. De rit is met een lift, maar je wordt wel begeleid met beeld en geluid. Eerst lopen we door donkere gangen en komen in een ruimte waar een kleurige lichtshow is, dan weer een stukje donkere gang en we kunnen de lift in. De jongen die meegaat zegt dat we naar het plafond moeten kijken. En dan vertrekt de lift alsof het een raket is, met geluid en beeld op het plafond lijkt het of we de ruimte inschieten. Erg leuk gedaan. De toren is 236m hoog en je kunt rondlopen en over die giga stad Seoul uitkijken. Heel mooi. Weer terug met de lift (met beelden naar de aarde) zoeken we in de wijk een restaurantje en eten Beef Bulgogi. Dit hadden we nog niet eerder gegeten en het is weer erg lekker. Het lijkt wat op Chinese fondu en er zitten allerlei bijgerechten bij. We drinken er maar weer een flesje Soju bij. We zijn erachter dat het drankje dat je overal uit de koelkast haalt en wat een beetje anijssmaak heeft Soju heet. Het is een rijstdrank en is er in verschillende smaken. Je drinkt het uit een borrelglaasje.

En de laatste dag was bewolkt maar het was wel zo’n 22 graden. We nemen de metro naar het Gyeongbokgung “palace of the Shining Happiness” en we kijken om 10 uur naar de wisseling van de wacht. Dit wordt opgevoerd voor toeristen, 2keer per dag/6 dagen in de week. En het is dus best druk. Vooral weer veel toeristen die in traditionele kleding hier rondlopen. Hele families maar ook westerse toeristen gaan in traditionele kleding dit paleis bezoeken. Er staan geen wachten continue voor de poorten van het paleis. Dus eerst worden de wachten geplaatst met een soort optocht en trommels en fluiten. En daarna zien we dan ook nog de wisseling, weer met trommel en fluit. De mannen zijn uitgedost in zijden jurken en veren op hun hoofdtooi. We hebben dit wel vaker in steden bekeken en het komt overal op hetzelfde neer. Maar toch leuk om in elke stad waar dit plaatsvindt te bekijken. Het hoort er een beetje bij.

Daarna gaan we het paleis bezoeken. Dit is gebouwd aan het begin van de Joseon dynastie in 2 jaar tijd en was gereed in 1392. Bijna 600 jaar heeft het gediend als koninklijke residentie, tot het einde in 1910. Het is ook volledig vernietigd en weer opgebouwd in Confusiaanse stijl en de gebouwen met de typische daken zijn kleurrijk en ook past het in de prachtig omgeving met de bergen op de achtergrond. Het is een heel groot terrein en hier hebben veel mensen gewoond. Nu zijn alleen een paar belangrijke gebouwen van binnen in te zien zoals de vertrekken van de koning, de koningin, ontvangst voor buitenlandse gasten, staatszaken en de bibliotheek. Paviljoens waar bijvoorbeeld de concubines en ambtenaren woonden zijn dicht. Ook is niet alles opgebouwd en zie je nog fundering van waar ook een gebouw heeft gestaan. We hebben het nationale Paleis museum, dat ook binnen de muren van het paleis staat, bezocht. Daar is de historie van die Joseon dynastie tentoongesteld en we zien dat de laatste 2 koningen ineens keizers worden genoemd? We hebben niet kunnen achterhalen waarom?

In de middag gaan we naar de wijk Insandong. We eten er eerst een schaal met verschillende dumplings, jammi. Dit is een wijk waar toeristenwinkeltjes te vinden zijn en we struinen hier de rest van de dag rond. We vinden geen mooi souvenir, maar ik scoor nog wel een mooie sjaal en een ketting. We kiezen in deze wijk een laatste restaurant waar we weer heerlijk eten met een flesje rijstwijn als afsluiting van ons avontuur door Zuid-Korea. Wij hebben hier genoten. Een heerlijke fietstocht door een land met een prachtige natuur. Het is behoorlijk westers maar je vindt nog wel wat van de oude cultuur. En het eten is heel erg lekker, tenminste dat vinden wij. De Koreanen zijn erg vriendelijk en relaxed. Geen getoeter op straat en iedereen is beleefd in verkeer, op straat, op roltrappen. Alleen de taal is lastig, ze leren hier Japans en Chinees verplicht op school. In Seoul kun je wel iets beter uit de voeten met Engels. Een vertaalapp boodt vaak uitkomst en gebarentaal snapt iedereen.

Over minder dan een uur worden we opgehaald en gaan naar het vliegveld. Met een tussenstop op HongKong landen we vrijdagochtend om half 7 op Schiphol. Iedereen bedankt voor jullie reacties, altijd leuk om te lezen dat jullie meeleven met ons.

Lieve groeten,

Erwin en Hanneke

Bob

Prachtig, Han.
Alsof ik een documentaire van de BBC bekijk.
Voorspoedige reis terug. See je

Gerrit

Veilige en ook comfortabele reis naar huis. Was interessant “mee”reizen!

Ali

Welkom thuis!

Albertha Terpstra

Gratis en comfortabel met jullie meegereisd. Veel gehoord / gezien dankzij uitgebreide, fraaie verslaglegging en kleurrijke foto's. Dank jullie wel!

Paul

Hallo jongens. Jullie zijn nu vast al weer thuis. Dit moet wel een heel bijzondere reis geweest zijn. Alle goeds uit Assen. Groetjes P en G.