erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Moskou 1

Hoi vrienden en familie, Dit jaar bezoeken we, met paul en marijke, 2 steden, moskou en sint petersburg. Vrijdag zijn we naar moskou gevlogen met een tussenlanding in Tallin, Estland. We vlogen met een klein vliegtuig, 2x2 stoelen per rij. Keurig op tijd landen we om 16.00 uur in moskou. Daar werden we opgewacht door onze gids en met nog een 5de vrouw zijn we in een busje naar ons hotel gebracht. Slechts 30km maar door alle files een lange rit. Dagelijks is dat een grote ramp. Moskou telt 12 mln inwoners en dat moet natuurlijk allemaal in auto van en naar werk en weekendhuizen buiten moskou. Maar om half 7 waren we er. Snel gedouched, mooie kamers. En op zoek naar een eettentje. Het hotel ligt net buiten het centrum, maar met 10 minuten lopen zaten we in een leuke tent met sushi, aziatisch en italiaanse keuken. En het smaakte prima met een flesje witte wijn. Twee dagen worden we door moskou rondgeleid met nog 2 nederlanders en 3 belgen. De vrouwen in de meerderheid. Onze gids is russisch maar spreekt goed nederlands. De 1e dag maken we eerst een stadstour. Helaas heeft de bus reclame op de ramen waardoor je niet echt lekker naar buiten kijkt. Maar onze gids vertelt volop over de gebouwen, straten en historie. Veel informatie, dat gaan we niet allemaal onthouden. Als 1e bezoeken we het Novodevichy klooster. Een mooi en rustig complex, uit de 16e eeuw, waar nu nog 40 nonnen wonen. Ooit woonden er wel 300. We gaan een prachtige kerk in waar toevallig ook nog een kind gedoopt wordt. Veel verguld en prachtige fresco's. Achter het complex is een begraafplaats waar veel beroemdheden liggen zoals Tsjechov, Boris Jeltsin, schrijvers, componisten etc. Veel graven hebben een beeld van de overledene. Eigenlijk zat het kerkhof niet in de planning, maar we wilden dit toch ook zien. Dus zijn we in 10 minuten langs de belangrijkste personen gelopen. Dat is met een gids erg handig. We hoeven niet zelf te zoeken. Daarna rijden we naar een punt van waaraf we een mooi uitzicht hebben over de stad. Ook hier een 10minuten stop voor foto's. Voor mooie foto's valt het weer wat tegen. Het is behoorlijk bewolkt, maar de temperatuur is goed, 24 graden en droog. dan rijden we terug naar het centrum, naar het rode plein. Het is afgesloten en niet duidelijk waarom. Er is een festival van jam gaande, uitgeroepen door burgemeester. Kleine huisje waar jam wordt verkocht. Je kunt het maar verzinnen! We wandelen door naar het monument van de onbekende soldaat en zijn precies op tijd voor de wisseling van de wacht. Strak geregiseerd en sober en snel. 2 soldaten worden door een 3e gebracht en hij neemt de 2 andere mee terug. We lopen door naar het oudste en grootste warenhuis Gum en lunchen op de 3e verdieping. En dan gaat het mis. Afgesproken was bij de fontein in het warenhuis. Maar dat was niet bij iedereen duidelijk. Wij naar de wc, paul foetsie. 4 zoekacties en 3 kwartier later had erwin hem aan de telefoon en bleek paul bij een fontein buiten, waar we eerder langsgelopen waren te staan. Maar hij was weer terecht en de tour kon weer verder. We wandelen over het rode plein dat nu wel toegankelijk is. Dat plein is 500m lang enindrukwekkend. Hier staat de prachtige basiliuskathedraal, met die mooie uientorens. Waarschijnlijk kent iedereen hem wel. Van binnen is ie niet zo mooi, dus we gaan er niet in. Het rode plein is wel 500m lang. Maar helaas de helft is volgebouwd met tribunes voor een of ander festival in september. Erg jammer wandaardoor zie  je de mooie gebouwen niet goed. We gaan naar de liefdesbrug over een zijtak van de Moskva. Daar zijn heel veel witte bruiden. Op de brug staan ijzeren "bomen" die volhangen met sloten. Voorheen hingen die aan de brug zelf, maar die dreigde te bezwijken onder het gewicht. We lopen door naar de Tretjakov galerij en bezichtigen daar collecties van wereldbedoemde russische schilders. Ook hier weet de gids veel over en erwin en paul luisteren geboeid. Marijk en ik ploffen af en toe op een stoel en kijken op afstand. Moeie voeten van al dat geslenter! En zo eindigd de 1e dag. We worden bij het hotel afgezet, drinken een wijn, douchen en gaan eten bij "de buren", 50 meter verder. We eten russische flensjes met zalm en kaviaar als voorgerecht en russische dumplings (gevuld deeg) als hoofdgerecht. Tuurlijk met een karafje wijn. Koffie en we gaan moe maar voldaan terug naar ons hotel. Geen afzakkertje meer, ons bed roept. Hoewel ik nu al wel een uur zit te tikken. Welterusten en tot een volgend bericht Paul, marijke, erwin en hanneke

Paul en Greetje

Wie had deze bestemming bedacht?....Erwin zeker...
Misschien denk je daar een zekere Abraham te treffen???
We zijn benieuwd hoe het daar verder gaat en toch maar goed in de buurt van de gids blijven hoor!

Veel plezier verder samen.

Corrie en Huub

Lichtelijk jaloers van alweer een mooie reis maar........met 50 krijg je zo'n reis natuurlijk zomaar aangeboden.
Proficiat en geniet. We zien elkaar!

Thieu

Vermoeidheid komt met de jaren, daar komt Erwin ook nog wel achter. Nog veel plezier.

Groeten,

Thieu

Hilde

Leuk verhaal! We genieten mee. Erwin: een hele fijne verjaardag gewenst morgen! Veel plezier!

Vera en Marga

Mooi verhaal weer. En morgen een hele fijne verjaardag Abraham