erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit st Petersburg 1

Hoi vrienden en familie, De nachttrein moskou-sint petersburg was stipt op tjjd en we hebben een leuke reis gehad. Een coupe met ons vier en een feestje want Erwin werd 50. Een jongen begeleide ons naar de trein en daar begon de pret al. Met zijn 8 in een lift naar boven waar zitplaatsen zouden zijn om te wachten. De lift ging naar beneden en weer terug naar 1. Hij ging niet hoger, de jongen zag er ook de humor wel van in. In de coupe ging paul met erwin effe lopen (was het plan), marijk en ik hebben snel de coupe versierd met een slinger van en balonnen. Het feest kon beginnen, lang zal hij leven, kado's, een fles rode wijn en krabchips maakten het compleet. Het was gezellig en knus. 4 eetpakketjes met daarin la vache qui rit, maakten het compleet. Bedden opmaken, de mannen bovenin, en proberen te slapen. En dat ging best, de trein reed erg rustig. En zo zijn we dan de volgende ochtend in st Petersburg aangekomen waar een gids ons stond op te wachten. Lopen naar het hotel, ontbijten en om half 10 begon een tour door de stad.  We hebben heel veel gezien en gehoord, een bezoek aan het Alexander Nevski klooster met een begraafplaats waar allemaal kunstenaars liggen. We hebben allemaal een oortje in, dus je kunt alles wat de gids verteld volgen. Ook hier is een kerk en ook hier is een dienst aan de gang. De mensen staan en er wordt 4-stemmig gezongen. We kijken het een tijdje aan. Verder stoppen we bij een mooi punt vanwaar je 7 bruggen kunt zien. De zon schijnt volop, mooi voor foto's. De stad is gebouwd op 32 eilanden en oorspronkelijk was het hier moeras. We bezoeken de Petrus en Paulus vesting, daar is in 1703 de bouw van sint petersburg gestart. Daar is een kathedraal waar de graftombes van enkele tsarenfamilies liggen. Verder zien nog een standbeeld van Peter de Grote, en mooie uitzichtpunten vanaf de rivier de Neva. Heel veel info voor de 1e dag. We hebben een late lunch met pastei, salade en bier en om 4 uur zijn we in het hotel om in te checken. Lekker douchen, effe bijkomen en om 6 uur wandelen we over de Nevski prospect en vinden een leuk restaurantje. Weer vieren we Erwin zijn 50ste, nu met kaarsjes en een overheerlijk orientaals menu. Het hotel heeft heel ruime kamers, wij zitten op de 5e verdieping., een groot hotel in het centrum. De volgende dag bezoeken we eerst een markt waar groente, fruit, vlees, vis etc verkocht wordt.We rijden verder naard de Isaac Ksthedraal. Gebouwd in opdracht van Peter de Grote. Hij is vol prachtige mozaïeken en schilderingen en groots, we kijken ons ogen uit. En dan gaan we naar de Hermitage. Een verzameling van prachtige gebouwen met de mooiste kunstcollecties van de wereld. Meesterwerken,  tentoonstellingen en het winterpaleis. We krijgen een rondleiding van 1,5 uur door mooie zalen en langs vooral Europese schilders en daarna laat de gids ons alleen. We bezoeken nog de Aziatische kunst en we vinden het welletjes. We gaan naar buiten en eten nog wat. Daarna wandelen we terug, via de Kerk van de Verlosser van het Bloed. Deze kerk is in oud russische stijl van buiten en van binnen prachtig. Ook deze kerk is weer heel kleurrijk, allemaal mozaïek. En 's-avonds splitsen onze wegen zich. Wij gaan, na een snelle hap in een cafe, naar het theater en zien daar het Zwanenmeer, klassiek ballet met muziek van Tchaikovski. Het is een mooi theater en we genieten enorm. Onze vrienden hebben daar niet zo veel mee, die hebben lekker een hapje gegeten. Nou lieve mensen, dit waren de 1e 2 dagen in de geweldig mooie stad Sint Petersburg. Lieve groeten en tot het volgend bericht van ons vier, Erwin, Paul,  Marijke, Hanneke