erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit st Petersburg 2

Lieve vrienden en familie, Vandaag, woensdag, bezoeken we de Peterhof, dat 30km van st petersburg ligt, aan de finse golf. Het is een prachtig paleis met landschapstuinen en veel mooie fonteinen. Alles blinkt met goud. Het paleis, dat door Peter de Grote gebouwd is moest kunnen wedijveren met Versailles. We bezoeken eest het paleis, de gids leidt ons efficient door alle zalen en geeft de nodige uitleg en historie die erbij hoort. Het is allemaal pracht en praal. We mogen er geen foto's maken, dat is jammer. Daarna drinken we koffie bij de orangerie en krijgen ook nog een rondleiding door een deel van de tuinen. We wandelen tot aan de finse golf en het is toch wel bijzonder om daar te staan. Het laatste uur brengen we op eigen gelegenheid door en aan een kraampje eten we een sandwich met worst. We boffen enorm met het weer. De zon schijnt volop. En dan reizen we weer terug. We eten 's-avonds in het restaurant waar Paul en Marijke de avond ervoor gegeten hebben. Het eten is er erg lekker, alleen moeten we nu heel lang wachten op de hoofdgerechten. Eerdere ervaring was dat het eten juist veel te snel kwam. Misschien moest de beenham lang garen??? De volgende dag gaan Paul en Marijke mee met een excursie naar paleis van Catherina 1, dat 25km buiten de stad ligt. Wij kiezen daar niet voor en brengen de dag door in het mooie st. Petsersburg. We wandelen over de Nevski prospect, waar veel mooie gebouwen en kerken aan liggen. We bezoeken de kathedraal van Onze lieve vrouwe van Kazan, gebouwd naar voorbeeld van de sint pieterskerk in rome. Wandelen langs de grachten en door tuinen. We eten Pelini's, een russiche specialiteit, lijkt op ravioli. Het smaakt erg lekker. In dit restaurant gaan we 's-avonds met zijn vieren nog gezellig eten als afsluiting. Morgenochtend wandelen we nog wat door de stad, lunchen en om half 3 worden we naar het vliegveld gebracht. En dan is de week al weer voorbij. We hebben heel veel gezien, zowel Moskou als St Petersburg zijn overweldigend mooi. Zeer de moeite waard! Nou mensen, we hopen dat jullie weer meegenoten hebben en we zien elkaar snel weer. Lieve groeten van ons vieren, Paul, Erwin, Marijke en Hanneke

Paul & Greetje

Wat hebben jullie weer een prachtige stedenreis gemaakt. Zo te lezen heel veel pracht en praal uit het verleden gezien. Ook iets meegekregen van de huidige tijd en hoe Russen tegen westerlingen aankijken? We wensen jullie voor morgen een goed reis naar huis en graag tot ziens in Kerkdriel.

Andra en Thieu

Hoi Hanneke en Erwin,

Als het goed is zijn jullie weer thuis. Het was weer leuk om jullie reis zo weer te volgen, met een goed geschreven verhaal en leuke foto's.

Groeten,

Andra en Thieu