erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Kaapstad 2

Iieve mensen,

3 volle dagen Kaapstad en wat hebben we genoten en veel gezien. We hebben een 2 daagse ticket gekocht voor de hop on-hop off bus. Daarmee konden we alle 3 de tours bereizen, rood, blauw en geel. Het is een perfecte manier om je hier te verplaatsen. De afstanden om te lopen zijn behoorlijk en niet alle wijken zijn veilig voor toeristen. Daarbij is ook een toer met een gids door het centrum inbegrepen. Daar zijn we dus mee begonnen. De gids vertelt in vogelvlucht de geschiedenis en laat de belangrijkste plaatsen zien in het centrum. Vervolgens zijn we naar district six gereisd en daar het museum bezocht. District six is in de jaren 60 door bulldozers afgebroken omdat het een wijk voor de blanken moest worden. Na de nodige petities is het weer deels opgebouwd en is et weer een wijk van de "coloured people". Het museum is gehuisvest in een kerk en opgezet door de locals. Het geld wordt dan ook lokaal gebruikt in die wijk. Het museum heeft veel foto's en verhalen verteld door de mensen die er gewoond hebben en nog wonen. Verder wat oude snuisterijen. Ook hebben we de Bo Kaap bezocht, een wijk waar de zgn Cape Maleier wonen, dit zijn de slaven die vooral uit Indonesie en Sri Lanka/India zijn gehaald en hier hun wijk hebben. Na afschaffing van de slavernij in 1834 zijn de huisjes hier in de mooiste kleuren geschilderd. Dat was daarvoor verboden. Een leuke wijk om door te wandelen. Kaapstad is een levendigd stad, in het centrum treden her en der straatmuzikanten op. Er js een leuke markt met mooie handgemaakte soevenirs. We gaan gelijk overstag. Ook deze 1e dag heel veel wind (en veel zon), maar de lift naar de tafelberg is daarom wel gesloten. De volgende dag is de wind gaan liggen. We kunnende tafelberg op! Dat willen we gelijk doen dus we kopen kaartjes en nemen de rode lijn er naar toe. Er is een giga rij, wachtijd zeker 2uur! Zondag en de berg is een paar dagen gesloten geweest. We besluiten om eerst een township te bezoeken en na 4 uur omhoog te gaan. Maar dat heeft heel veel reistijd gekost. Het is erg druk in het verkeer. We moeten van de rode lijn over naar de blauwe en dus weer helemaal rond. Maar we halen het. Met een gids bezoeken we een township en dat geeft wel een indruk van hoe veel afrikanen hier moeten leven. Een deel is stenen huisjes, dat is legaal. Maar een heel groot deel is illegaal, krotten van golfkarton. In de kerk is een dienst aan de gang. Er zijn veel lokale initiatieven. Zo werken hier een aantal mensen in een fabriekje waar ze van gebruikte theezakjes kaarten maken. Het geld voor de gids wordt ook in die gemeenschap besteed.

Zo tegen half 5 gaan we dan de tafelberg op. Vandaar heb je een fantastisch uitzicht over de stad en richting Kaap de Goede Hoop. We wandelen er wat rond. Het is er nog steeds druk, maar nu is de wachtrij naar beneden, dus toch nog aansluiten...We sluiten de dag af met paella en een fles witte wijn. Niet verkeerd.

De laatste dag in Kaapstad bezoeken we Robbeneiland, waar Nelson Mandela 18 jaar gevangen heeft gezeten. Het eiland ligt 10km uit de kust en is maar 13km2. Een half uur met de boot. We zien enkele zeerobben zwemmen en je hebt een mooi zicht op Kaapstad met de Tafelberg. Het is helaas bewolkt en een stuk frisser. Op het eiland krijgen we eerst een rondrit per bus. We stoppen bij een Leprabegraafplaats uit de engelse tijd, in een kleine moskee ligt een keizer uit indonesie begraven uit de hollandse tijd. Het eiland is altijd al een verbanningsoord geweest. Er staan tanks en bunkers uit WOII , er neer gezet maar niet nodig geweest. Ook ligt er een gangenstelsel uit die tjjd. Nog niet open voor publiek. En dan bezoeken we de gevangenis en de cel waar Mandela heeft gezeten, geisoleerd. De gids heeft hier zef ook gevangen gezeten. Op het eiland wonen 200 mensen, families van gevangenen en bewakers die hier gidsen en het verhaal van de apartheid vertellen. Het is heel indrukwekkend en toch ook inspirerend. Terug in Kaapstad vertoeven we nog wat aan de Waterfront en wandelen weer via Greenpark terug. Zojuist gegeten bij een koreaans restaurant, erg lekker. Morgen halen we eerst de huurauto op, daarna nog ontbijten in de tuin hier bij Ralph en dan verlaten we Kaapstad en gaan eerst naar Kaap de Goede Hoop: wordt vervolgd.

Lieve groeten en tot een volgend bericht.

Erwin en Hanneke

Paul en Greetje

O jee..... jullie zijn al weer vertrokken en onderweg op jullie volgende reisavontuur.
Natuurlijk gaan we jullie weer volgen en we wensen jullie hele fijne weken daar in het verre zuiden.

Andra en Thieu

Hoi Hanneke en Erwin,

Het is goed om te lezen dat alles goed gaat bij jullie, we wanen ons weer negen jaar geleden toen wij er waren. We hopen dat jullie een net zo mooie tijd meemaken als wij hebben gehad, we volgen jullie op de voet.

Veel plezier, Andra en Thieu

marian van de laar

Hey erwin en han, wat een mooie verhalen alweer. Ik geniet ervan en zou zo willen ruilen. En jullie genieten ook dat spat er gewoon vanaf-:) Ik wens jullie nog hele fijne weken toe maar dat komt vast goed. Wees voorzichtig en geniet van t mooie weer, hier hele dag grijs en regen, de herfst is nu toch echt begonnen. Heeeeeeele lieve zoen voor beiden!

Hoi

Mooi is het daar ,het weer , de taal en prachtige natuur.
Er staat nog zoveel moois te wachten, toppie!
Leuk om het weer te lezen.

Groetjes Andra en Thieu