erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Stellenbosch

Hoi lieve vrienden en familie,

Vanuit kaapstad hebben we het schiereiland Kaap de Goede Hoop verkend. Dit maakt deel uit van NP de Tafelberg. We rijden een mooie slingerweg langs de westkust, met prachtige uitzichtpunten, steken door naar de oostkust en stoppen in Simonstown waar we onze spullen in een hostel droppen. We lunchen en rijden dan langs de oostkant van het schiereiland door naar het uiterste zuiden, Kaap de Goede Hoop. We wandelen daar van de oostpunt naar westpunt en terug. Het waait giga hard, flinke golven. Er liggen zeerobben en er lopen 3 struisvogels met 1 jong. Ook zien we een grote marmot en een paar steenbokken. Het is een weids landschap dat vol staat met fijnbos en mooie bloemen. En we zijn hier niet de enige toeristen. Iedereen maakt een foto bij het bord, wij ook. Terug in Simonstown zien we de kolonie zwartvoet pinguins. We eten 's-avonds fish en chips met uitzicht op de haven. Het is hier nog erg rustig, slechts 3 tafels bezet.

Voordat we de volgende dag het schiereiland verlaten bezoeken we eerst nog een van de mooiste botanische tuinen van de wereld, Kirstenbosch. Een 36ha grote tuin gelegen tegen de Tafelberg. De tuin heeft meer dan 9.000 soorten en je moet hem gezien hebben. We wandelen er de Heritage route, ca. 2 uur. Heel mooi opgezet. Je loopt ook een stuk door de boomtoppen en er is een beeldentuin.

Dan rijden we via Kaapstad langs de westkust naar het noorden, tot Langebaan. Daar hebben we een b&b die gerund wordt door twee oudjes, hij is 82. Langebaan is een klein maar ruim opgezet dorp. Mooie huizen en het is er veilig. Het ligt tegen het nationaal park West Coast. In dit park brengen we een hele dag door. De dag begint met regen, in Afrika! Gelukig niet heel lang en 's-middags weer zon. Nadat we het infocentrum bezoeken maken we er eerst een wandeling van 3 uur. We struikelen zo'n beetje over de schildpadden. 4 soorten zijn er maar liefst. Ook zien we een duiker, een klein hert dat gaat liggen als ie je ziet en als je te dichtbij komt spurt ie weg en staat wat verder weer stil en kijkt je aan. Daarna rijden we met de auto van kijkhut naar kijkhut/plaats. Het is een prachtig park aan de oceaan en met een lagune, met bosjes begroeide heuvels en open vlakten. Vooral heel vogelrijk, veel flamingo's. Maar we zien ook elanden, bonte bok, steenbok, slangen en in een kijkhut loopt een gestreepte muis. Om half 7 verlaten we dit park en rijden naar een restaurant aan de lagune waar we heerlijke vis eten

De volgende dag rijden we verder noordwaarts deels langs de kust. We passeren vissersdorpen en stoppen bij Lambert Bay. Daar zien we een kolonie jan van genten, wel 6000 broedparen op een grote rots. Elke vogel broed 1 ei uit, net als een puinguin tussen de poten. Prachtge vogels en we zien ze van nog geen 10 meter afstand. En daarachter liggen zo'n 2500 zeerobben, als het in november volle maan is dan werpen ze hun jongen, dat is over een paar dagen. De kolonie puinguings is al weg, opgegeten door die zeerobben wordt gezegd. Hopelijk niet allemaal. Dan rijden we terug naar het zuiden, langs de Cederbergen naar Stellenbosch. Het is hier warm weer, strakblauwe lucht en er staat een beste wind. In Stellenbosch blijven we 2 volle dagen. We hebben een mooie kamer in een hostel 15 minuten lopen naar het centrum.

Tot het volgende bericht en lieve groeten van ons,

Erwin en Hanneke

Thieu

Hoi Hanneke en Erwin,

Als we met zijn vieren achter een rollator lopen, dan kunnen we natuurlijk altijd nog in Langebaan een B&B gaan runnen :) .

Nog veel plezier, groeten Thieu

Hilde

Leuk weer wat van jullie te horen. Fijn dat jullie zoveel moois zien en dat wij via jullie blog mee kunnen genieten!
Nog heel veel plezier.

Hilde

Bettie en jan

Zo te lezen is het weer een mooie reis. Leuk al die beesten die jullie zien. Je weet al dat ons huis verkocht is he. Vandaag hebben we een mooi appartement op het paleiskwartier gekocht, in die schepen. Dat wordt verhuizen nog dit jaar. De rest horen jullie wel als je weer teru bent. Groetjes

Hans en Carien

Leuk om de verslagen te lezen. Zo beleven we onze afrika reis ook weer opnieuw :)
De grote marmot zou wel eens een klipdassie kunnen zijn. Geloof het of niet maar dit is familie van de olifant.
We kijken uit naar het volgende verslag.
Groetjes , Hans en Carien

Bbob

Mooi allemaal hoor. Je jullie krijgen de groeten uit noordwijk van gerry, sascha, ma en van mij

paul en marijke

Gelukkig we krijgen jullie verhalen nu ook. Geweldig om te lezen.Zo beleven wij onze reis naar zuid-afrika ook weer. Geniet van alles jullie zullen nog heel veel moois te zien krijgen. Hoe is eten en wat een heerlijke wijntjes hebben ze he. De foto's zijn hartstikke mooi we kijken alweer uit naar het volgende verhaal en foto's. Liefs van Paul en Marijk