erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Oudtshoorn

Hoi lieve luitjes,

Stellenbosch is een behoorlijk grote stad met een grote universiteit. Veel toeristen en veel jonge lui. Stellenbosch ligt in een vallei waar de afrikaanse wijn wordt verbouwd. We verkennen de stad met een stadsplattegrond waarop alle bezineswaardige kaap hollandse gebouwen staan. Aardige pandjes kan ik wel zeggen. Erg leuk is Oom Samie se Winkel, waar alles wordt verkocht, kitch, antiek, kruiden, wijn etc. Verder heel veel soevenierwinkels, restaurants, terrasjes. Als we genoeg gezien hebben wandelen we naar een wijn estate. Een prachtig pand en we gaan er natuurlijk wijn proeven en lunchen. Uiteraard met alle uitleg erbij. Heerlijke wijnen en we zitten op een heerlijk terras. Daarna nog een rondleiding door de wijnkelders. Wat niet onvermeld mag blijven is dat de bediening in restaurants, winkels enzo bijzonder vriendelijk is. Geen chagrijnig gezicht. En het eten is elke dag helemaal oke. Heetlijke visgerechten en ook de Boboti, een afrikaanse gehaktschotel, is lekker. Op de 2e dag maken we een rondrit over 4 passen, door de wijnstreek en fruitteelt. Je hebt er prachtige uitzichtpunten. Ook zien we bavianen langs de weg. Via Franshoek en daar kijken we ook even rond en drinken koffie. Dit is de plek waar eind 17e eeuw franse vluchtelingen neerstreken met een paar wijnstokken. Dat is dus een groot succes geworden. 150 wijnhuizen zijn er alleen al rond Stellenbosch. De franse regels gelden hier niet, maar dat maakt ons niet uit en de wijn smaakt er niet minder om.

Na 2 mooie zonnige dagen gaan we door naar de zuidkust. Het is een bewolkte dag met af en toe wat regen. We rijden over de Whale Coast road en stoppen bij Bettie's Bay. Daar bezoeken we een kolonie afrikaanse puinguins, 2000 broedparen en totaal bijna 6000! Deze puinguin zit hier het hele jaar. De jongen gaan weg en komen dan 2 jaar later weer hier om te broeden. We zien ook klipdassie's met jongen. Hartstikke leuk! We rijden verder en stoppen in Hermanus dat aan een baai ligt waar walvissen zitten met jongen. We zien ze vanaf de kade liggen. Wel vier, de southern right whale. Er staan hier dan ook veel toeristen te kijken. We lunchen op een terras met uitzicht op die baai en walvissen. Geweldig. Als we weggaan zien we 2 walvissen superdicht op de kant liggen. Daar lopen we naar toe voor foto's. En we hebben geluk dat het droog is zowel bij de pinguïns als hier bij de walvissen. We rijden verder. Ons einddoel is Agulhas, het uiterste zuidpuntje. Erwin heeft daar wat mee. Altijd wil hij naar zgn lands-ends. Maar het gaat nu echt regenen en ook houdt het asfalt op. Wel 80km over natte gravelweg/modderweg. Maar we komen er, dwars door het NP Agulhas waar we kraanvogels zien. De auto was nog schoon! Om 5 uur komen we er aan en we vinden een cottage om te overnachten. Het dorp stelt niet veel voor, een vuurtoren, een winkel, wat huizen en 3 restaurantjes (gelukkig). We gaan eten in Seagull, we zijn de enige gasten en eten een heerlijk visplateau voor de open haard! Jawel, het is hier nederlands weer, wind en regen. We hadden het niet voor mogelijk gehouden, maar ook dit is Afrika. De volgende ochtend gaan wd eerst naar dat uiterste zuidpunt, ca 1km verder. Het is flink bewolkt, wind en niet wat we dachten. Geen 2 oceanen die tegen elkaar botsen, zoals je wel boven Denenmarken hebt bij het Skagergat. Kennelijk is het gewoon een bedachte grens. De golven gaan 1 kant op, lachen. Maken wel de foto op die grens! We hebben een flinke rit voor vandaag, naar Oudtshoorn in de Kleine Karoo. Een mooie rit, zeer afwisselend landschap. De wegen zijn goed, 2-baans en je mag 100 of 120km/uur. Vanaf de kust door een vlak landschap naar heuvels. Zowel de west- als oostkaap zijn begroeid met fijnbos, een struikgewas dat veel soorten kent. Verder rijden we door landbouwgebied, graan, hooi en ook koeien en schapen. De Kleine Karoo is prachtig, glooiende heuvels en ook grillige bergen in mooie kleuren. We volgen route 62, geinspireerd op route 66 in Amerika. Af en toe passeren we een dorp, vaak zie je dan 2 delen, een townschip waar kleine huisjes dicht op elkaar staan en iets verder een luxer gebeuren. Verschil tussen arm en rijk(zwart en blank) is goed te zien. We zijn allebei de autobiografie van Nelson Mandela aan het lezen, dan lijkt er nog niet veel veranderd, toch is dat wel het geval. Verder zien we onderweg veel vogels. We staan stil bij wevernesten en zien die mooie gele vogels hun nesten bouwen. Ook zien we weer een baviaan en enkele marters (of zo). De Karoo is eerst nog een wijnstreek, fruitteelt en hier zijn de struisvogelboerderijen. Het is een bewolkte dag en dat is niet volgens de boeken, hier hoort het strakblauw te zijn! Soms piept de zon er ff door. In Oudtshoorn vinden we een zgn ensuite bij een hostel. Het is gebouwd als een soort rondeel, eigen chaletje met keuken en zo in een mooie tuin. Vanavond hebben we struisvogelsteak gegeten met een heerlijke rode wijn uit deze streek. We dachten dat het op kip zou lijken maar het is heel anders, een biefstukstructuur met een heerlijke smaak en lekker mals. Morgen verkennen we hier de streek

Lieve groeten van ons, Erwin en Hanneke

liane.maathuis@gmail.com

Lieve Hanneke & Erwin, weer zo'n prachtig verhaal en wat heerlijk dat het ook daar smullen is!

En, ik heb een opmerkelijk verzoek aan jullie! Zouden jullie je ogen & oren open willen open houden voor Nederlanders aldaar en die bv een eigen bedrijf hebben en "extra handen" voor een tijdje zouden kunnen gebruiken?

Jullie herinneren je waarschijnlijk nog dat Anna vertelde dat zij een tijd naar Zuid-Afrika wil gaan om oa een boek te schrijven. Ze heeft inmiddels contact gehad met Nederlanders die een lodges verhuren in een park, maar ze wil zich ook verder orienteren op andere mogelijkheden.

Dus, onder het mom "je weet nooit hoe een koe een haas" vangt, stuur ik jullie dit bericht! Dank alvast & lieve groet, Liane