erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Tsitsikama nationaal park

Hallo lieve mensen,

De dag bij Oudtshoorn klaarde het weer goed op, nog wel wat wolken maar steeds meer blauwe lucht.

Gelukkig maar want met slecht weer hadden we toch pech gehad omdat de pas dan niet te doen is. Maar eerst bezoeken we een struisvogelfarm. We komen precies op tijd, er start net een rondleiding. Het is leuk en interessant. Deze farm is opgezet voor toeristen. Maar rondom Oudtshoorn zitten veel bedrijven vooral voor vlees, maar ook van het leer worden mooie spullen gemaakt. Vroeger was het uitsluitend voor de veren, modeindustrie. Van de veren worden nu plumeaus gemaakt en boa's voor carnaval. En die vogels zijn heel groot, dat valt op als je er naast staat. Maar wij zien ze toch liever in de natuur. Daarna rijden we door naar de Canga grotten. Die horen tot de mooiste en mag je niet missen. En dat beamen we. We zien eerst een film, geproduceert door, jawel Endemol. Er zijn 4 grotten ontdekt maar er kunnen er best meer zijn. Grot 3 en 4 zijn, nadat die film is gemaakt weer afgesloten. Dan gaan we de grotten in. We doen een zgn adventure tour. Tja, dat betekent door heel nauwe gangen en spleten. De zalen zijn prachtig, mooie stalagmieten en stalagtieten en rotsformaties, allemaal limestone. Op het eind moeten we door de "schoorsteen", 3,5 meter omhoog op eigen kracht en dan nog door de "postbus", liggend op je rug. Na dit avontuur gaan we de Swartbergpas over. Een onverharde weg die kronkelt naar 1600m en met fantastische uitzichten. Terug rijden we over Meiringspoortpas mooie gekleurde rotsen en een waterval van 60m. De Kleine Karoo is echt heel erg mooi.

De volgende dag vertrekken we uit ons leuke chaletje. Erwin spoelt eerst de auto af want die ziet er niet uit! De lucht is nu weer helemaal strakblauw. Korte broek kan weer aan. En met volle tank rijden we de Karoo uit. We rijden overigens in een blauwe polo en links. De wegen zijn goed, overzichtelijk en je ziet de mooiste landschappen aan je voorbij gaan. Elke dag zien we wild, bavianen, soorten bokken of hertjes, soort wezel, schildpadden en veel vogels. En dat is geweldig mooi. Wij gaan weer naar de zuidkust, Mosselbaai. Vanaf daar volgen de de gardenroute tot Port Elisabeth. Vooral het stuk tussen George en Plettenbay is erg mooi om te rijden. We slapen in Knysna nadat we een kleine wandeling gemaakt hebben in het Wilderness NP. Dat was gelijk flink steil omhoog en naar een waterval. De volgende dag bezoeken we daar een township waar de Khosa mensen wonen. Dit is een van de volken van Zuid Afrika. Een bewoner leidt ons daar rond. Hij vertelt veel over hoe het vroeger was en hoe het leven er nu is. Dat is dus echt wel veel beter geworden. Elke township heeft een legaal en illegaal deel. In het illegale deel zijn de huisjes zeer klein en gammel, geen water en electriciteit. De mensen daar staan op een wachtlijst om in het legale deel te gaan wonen. Dat zijn stenen huizen die door de regering gebouwd worden en waar de bewoner dan eigenaar van wordt. Verder zijn er alle voorzieningen. Scholen, ziekenhuis, brandweer, noem maar op. Hier wonen 41.000 mensen. We kunnen in een illegaal en legaal huis kijken, de bibliotheek en praten met een genezeres. Zij geneest mensen met kruiden die ze zelf plukt. Er staan er wel 100. We kunnen haar alles vragen. De man die ons rondleid is hier zelfs een b&b begonnen 5 jaar terug. Dat gaat nu aardig lopen. Hij wil in de toekomst mensen op de fiets gidsen. Mooi om te zien en horen hoe de mensen hier werken aan een beter bestaan. Uiteraard is Mandela degene die dit voorstond. Nou genoeg hierover.

We zijn verder gegaan naar het Tsitsikamma NP. Hier verblijven we 2 nachten in het park. Ook weer een mooie kamer met een uitzicht vanaf ons bed op de bergen. We kunnen hier ook aanschuiven bij het avondeten, ze koken heerlijk. We maken een lange dagwandeling met veel afwisseling. Eerst door de bush afdalen en dan langs de lagoon tot aan de indische oceaan. Een km langs het strand en daar is een leuk terras waar we pauzeren en salade eten, met knoflookbrood erbij. We lopen verder langs de kust en over rotsen naar een volgende lagoon. Dit kan alleen bij laag water, dus bij het terras hebben we gevraagd of we nog op tijd zijn. 2 uur voor hoog tij heb je nodig. Vanaf daar gaat het weer omhoog de bush in en een uur later staan we bij de auto. Moe en voldaan zitten we nu bij de lodge op een groot terras met uitzicht op de bergen aan een verdiend flesje bier. Morgen gaan we weer door, verder langs de garden route en dan naar Addo NP.

Jullie horen weer van ons. Lieve groeten, erwin en hanneke

Hilde

leuk om weer over jullie reis te lezen. De korte broek kan hier echt niet aan. Het is behoorlijk koud. De winterkleren moeten aan . Dus geniet maar extra van het mooie weer!! Liefs van Hilde

Thieu

Hoi Hanneke en Erwin,

Leuk om jullie reis zo te volgen, wij herleven onze reis weer helemaal. Nog veel reis plezier.

Liefs Andra en Thieu

Paul & Greetje

Lieve Hanneke en Erwin.
Wat een reis maken jullie weer. Het is een heel verhaal van jullie belevenissen waar we niet echt een voorstelling van kunnen maken, maar waar we wel van meegenieten. Mooie landschappen, vreemde beesten en lekker eten met goeie wijn zo te lezen. Zijn de afstanden niet heel erg groot? We zijn benieuwd naar het vervolg. Groetjes vanuit Assen en een fijne reis verder.

paul en marijke

We hebben weer genoten van jullie verhaal. Wel leuk dat wij ook de beelden erbij hebben. Geniet verder van deze mooi reis en wij volgen jullie weer. Liefs van ons x