erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Ladybrand

Lieve familie en vrienden,

Na Tsitsikamma zijn we naar Addo NP gereden. Op 7km vanaf de hoofdingang hebben we een kamer in een hostel. We boeken een game-drive met gids voor de volgende dag in het park. Om 9 uur vertrekken we met nog 2 toeristen uit duitsland. Het is een bewolkte dag en hooguit 15°C. Best fris dus. Maar we hebben ondanks het weer een geweldige dag gehad. Conrad, de gid, was erg goed. Rustig, met humor en hij wist veel te vertellen. Hij is ook een vogelliefhebber, dus dat sprak mij wel aan. Ook de duitse jongens waren geschikt en hadden humor. We hebben best wel lol gehad. De lunch had Conrad verzorgd. Een simpele braai op de picknickplaats in het park. Worsten, kippepootjes, salades en broodje. Smaakte prima. En dan dat park, dat is groot, heuvelig en begroeid met lage bossages en ook open terreinen. En het is absoluut niet druk. Het heeft hier de afgelopen 6 weken veel geregend en het gras is groen en er bloeien veel bloemen. We zien heel veel olifanten, misschien wel 100 van de 600 die in het park leven. Verder zebra's, kudu's, hartedieren, impala's, wrattenzwijnen en een enkele buffel. De leeuwen, er zijn er 12, laten zich niet zien. En ook geen luipaard, die is so wie so heel lastig om te zien. Maar we hebben zeker genoten en de dieren heel dichtbij kunnen zien. Vooral de olifanten zijn erg relaxed en lopen gewoon langs je auto, heel bijzonder. Sommige hebben een jong. Er zitten hier ook veel vogels, we zien er enkele. Maar het weer is best guur en daardoor zien we er niet zo heel veel. Om 6 uur rijden we het park uit terug naar de lodge. We drinken met de twee duitsers een paar biertjes, kletsen nog wat en bestellen wat te eten. We hebben nu dus 2 van de big5 gezien. Maar we krijgen nog meer parken, dus wie weet.

De volgende dag vertrekken we naar Graaf Reinet, een plaats in de Grote Karoo. Het is een halve dag rijden en of we daar overnachten weten we nog niet. Het weer is iets beter. We zien al snel Bavianen, maar ook een groep andere apen (blouaap) langs de weg. We rijden een bergkam over de Karoo in en de temperatuur stijgt snel naar 23°c. We rijden over een immens grote vlakte en we zien groepen springbokken. Het landschap wordt steeds droger. Als we in Graaf Reinet uitstappen is het daar 33°c! We lunchen daar en lopen een uur rond en besluiten om nog door te rijden naar Nieu Bethesda te gaan. Die plaats tipte de barman gisteravond en ligt op onze route. Het landschap wordt weer bergachtig en via een prachtige weg komen we in het dorp aan. We vinden snel een b&b en bezoeken hier het fossiel museum. Hier heeft de grootste fossielvinder ter wereld gewoond, James Kitching. In de rivier wordt nog steeds veel gevonden als die droogvalt, en dat is nu het geval. Die fossielen zijn 253 miljoen jaar oud. Zijn werk wordt voortgezet door 3 afrikanen. We krijgen uitleg in het museum en ook bij de rivier. Bij de info tippen ze ons om te gaan eten bij aantie Eveline, in de township, voor de experience. Dus dat gaan we doen. Hier is het een paar dagen snikheet geweest en dat houdt nu op. De donkere lucht voorspelt niet veel goeds. En inderdaad komt de regen met onweer. Als we om 7 uur naar de township lopen, 15 minuten is het net bijna droog. Aantie verwelkomt ons hartelijk met een knuffel en ze heeft het eten al klaarstaan. In een kleine "aanbouw" staan 3 tafels. Er liggen fotoalbums en boeken waarin ook haar bezigheid in de township is beschreven. Ze is 64 en heeft 4 adoptiekinderen, lagere school leeftijd. Die kinderen zingen tijdens het eten 3 liedjes voor ons. Kerkliederen en vol overgave. Het eten smaakt best. Wel 8 gerechten, heerlijke broodjes (vetkoek), kip, sla, gele rijst, aardappel, pompoen, stoofvlees (waar erwin helaas 2 splinters glas in aantrof.....) en zowaar hutspot. Zelfgemaakt gemberbier zonder alcohol. En het regent pijpestelen! Dat werd dus in het stikkedonker (met zaklamp) over modderwegen teruglopen, de heuvel af naar het dorp. In dit dorp zijn alle straten onverhard, er is geen straatverlichting. Maar het is hier veilig, anders zouden we dit niet zo doen.

De volgende dag staan we vroeg op, we hebben een lange rit, ca 600km, voor de boeg dwars door de Grote Karoo. De eerste 20km onverhard, glibberen over de modder vanwege al die regen. Die polo heeft wat te verduren en ziet er weer niet uit. Het is helaas de hele dag bewolkt en droog tot de laatste 150km. Het is max 20°c vandaag. We rijden over een giga kale vlakte op zo'n 1500m met bergen omzoomd met ook weer vlakke toppen. Vooral schapen en koeien. Bij Bloemfontein slaan we rechtsaf richting Lesotho. Daar begint het dus weer te plenzen. Het landschap wordt wat groener, veel landbouw. Ons eindpunt is Ladybrand net voor de grens. We vinden snel een mooie guesthouse. De mensen hier zijn heel blij met die regen maar wij niet. We willen naar de Drakensbergen en wandelen en als het zo nat blijft is het maar de vraag of dat gaat lukken. Jullie gaan het horen,

Liefs van ons, erwin en hanneke

Thieu

Hoi Hanneke en Erwin,

Weer veel gezien en meegemaakt. Het is te hopen voor jullie, dat het weer wat beter wordt. Nog veel plezier.

Liefs,

Andra en Thieu