erwin-en-hanneke.reismee.nl

Bericht uit Potsdam

Hallo allemaal,

We zijn eergisteren met bepakte fietsen per trein vertrokken naar Berlijn en gaan vandaar terug naar huis fietsen. Waarom Berlijn? Om daar een bezoek te brengen aan de bmw motorfabriek. Erwin heeft 2 hotelovernachtingen van zijn collega's als kado ontvangen toen hij in december met zijn nieuwe functie begon. En wij dachten daar dan maar een vakantie van te maken. De treinreis verliep soepel, om half 2 waren we al in centrum berlijn. Hebben daar wat rondgefietst, langs de Reichstag, foto bij het startpunt, de Branderburger Tor, over unter den Linden, een bier op Alexanderplatz en door naar van de Valk hotel, ca 30km t.z.v. Berlijn. De fietsroute er naar toe was heel verassend, door groene buitenwijk en een groot stuk over een fietspad waar vroeger de muur stond. Het valt ons op dat er heel veel fietsers zijn. Dat herinneren we ons niet van ons eerdere bezoek aan Berlijn (2003?). Bij van de Valk prima gegeten op terras. Gisteren zijn we met de S en U bahn naar de bmw fabriek gereist. Een hele tocht. We werden er om half 12 verwacht. Daar hebben we een rondleiding gehad door de fabriek. Het proces van onderdelen, motor bouwen en dan de motor om de motor bouwen gezien. erwin vindt dit machtig interresant en ook ik was onder de indruk van hoe dit productieproces is georganiseerd. Uiteraard stonden er showmodellen en was er een film. In Berlijn hebben we daarna nog de Berliner Dom bezocht en het Holocaust memorial. Dat laatste is vrij nieuw. Een plein vol betonblokken waar je doorheen loopt, een doolhof. Daaronder is dan een museum en die blokken beton worden onder de grond voortgezet. Ook de welving is hetzelfde. Met een audiotoer zijn we door de verschillende ruimten gewandeld. Er zijn foto's, brieven,verhalen over joodse families. In de stad zijn we bij een italiaans restaurant gaan eten. Erg lekker. Betalen met visa is niet gebruikelijk, hier hebben ze liever "bar" geld. De italiaan was het met ons eens dat dat wel typisch iets duits is.

Vandaag is dan de fietstocht gestart. Een groot stuk over de Berliner Murroute en dan langs de Wannsee naar Potsdam. Hier zitten we nu aan het bier met een worst/kaas plateau.We hebben park Sancoussi rondgefietst. Daar staat het neues palais, schloss Sancoussi, een chinees theehuis, romeinse baden. Allemaal zeer mooi. Je kunt hier makkelijk een dag doorbrengen. Ook het centrum is de moeite waard. En het weer is prachtig. Volop zon, net als bij jullie, een een lekker windje. Gelukkig fietsen we bijna continue onder de bomen, dus we zijn nog niet verbrand. Voorspelling is 38° voor zaterdag, dus dat wordt nog warmer.

Lieve groeten van Erwin en Hanneke

andra

Hoi
Wat leuk om dat allemaal te zien, de bmw fabriek lijkt mij ook wel interessant om te zien.Is het fietsen een beetje te doen in deze hitte?
Wij gaan morgen naar de camping in Limburg verder het Maaspad lopen.

veel plezier nog.
groetjes andra

Ilona

Lijkt mij ook wel interessant om de bmw produktie te zien. En de holocaust museum lijkt mij ook interessant om het daar te bekijken. En jullie hebben prachtig weer om te fietsen. Veel plezier met wat jullie nog tegen komen. Wij gaan zondag genieten van de Tour de France die door Waddinxveen heen komt. Veel pplezier.

Hilde

Leuk verhaal! Deels herkenbaar voor ons omdat we er ook geweest zijn. Wil en ik vonden het Holocaustmonument ook heel indrukwekkend! Nog veel plezier!

Hans en Carien

We hadden helemaal niet door dat jullie zo kort na BBQ naar Berlijn zouden gaan anders hadden we jullie wel prettige vakantie gewenst! Zo te horen hebben jullie het ondanks de warmte toch goed naar jullie zin, mij lijkt het afzien(Carien) maar jullie zijn wel wat gewend. De bessen waren trouwens heerlijk. Groetjes en veel plezier nog.

Corrie en Huub

Hallo luitjes.

Fijn dat er weer mee op reis mogen. We genieten weer mee.

Groetjes Corrie en Huub