erwin-en-hanneke.reismee.nl

bericht uit Wernigerode (7 juli)

Hoi vrienden en familie,

We zijn van Potsdam naar het stroomgebiedvan de Elbe gefietst en verder via de riviertjes Saale en Bode naar de Harz. We volgen een stuk van de Europaradweg 1, die loopt van Lissabon tot Sint Petersburg. Met routeboekje en gps-track. Maar de route is ook goed gemarkeerd. We fietsen afwisselend over fietspaden en smalle weggetjes. Ver van het verkeer, we kruisen af en toe een doorgaande weg. De paden zijn verhard en onverhard, met keien, gras, grind en zand en gaan dwars door bossen en korenvelden. De dorpen die we passeren zijn superstil. Misschien is iedereen binnen vanwege de hitte? Alle dorpen hebben de voor fietsers meest afschuwelijke keienwegen die je maar kunt bedenken. Een en al gehobbel. We zijn blij als we dan voor de stoep, met betere keien of tegels, kunnen kiezen of als er een fietsspoor in het gras is. De onverharde wegen zijn overigens ook vaak met stenen, fietspaden vol boomwortels. En toch is het leuk fietsen.... de temperatuur loopt op naar 40 graden. Dus het kon niet uitblijven. Zondagavond, we zaten op het terras van de camping bij Dessau aan de Loderburgersee en hadden net gegeten (lekkere forel), toen de rukwinden kwamen en onweer. Iedereen in paniek, parasols werden ingeklapt. Er waren veel dagjesmensen, er was een natuurzwembad en allerlei vertier voor jeugd. Die nacht flinke wind en regen, maar onze tent stond prima in de beschutting van een flinke haag. De volgende dag zagen we de ravage. Overal lag blad en takken. Omgevallen bomen, een paar keer ook dwars over ons pad, en dan maar zien of we er overheen, onderdoor of er omheen kunnen. Gisteren zijn we de Harz ingefietst en is het echte klimwerk begonnen. Vandaag aangekomen in Wernigerode, een mooi en toeristisch stadje met vakwerkhuizen en een burcht waar je met een kabelbaan naar toe kunt. Hier is geen camping. We hebben een zimmer frei in het oude centrum. Prima afwisseling na 5 nachten camperen. Nu nog een café of restaurant waar internet is dan kan dit verhaal op de site.

Beste mensen, de groetjes en tot een volgend bericht,

Erwin en Hanneke

Ps. Wifi vinden valt niet mee, vandaar nu pas ons bericht van 7 juli

Hilde

Een groet vanuit warm Kerkdriel, de Zandmeren.

Paul & Greetje

Hanneke en Erwin. Wat een barre tocht op de fiets. Rammelfietspaden, uitgestorven dorpjes en ook nog eens 40 graden! Wellicht wordt het vervolg van jullie tocht beter in de Harz; zowel kwa weer als kwa paden. Wij hebben wel eens gelogeerd in Thale en hebben jullie ook Quedlinburg aangedaan? Dat was een heel bijzonder stadje. Fijne tocht verder en geniet van jullie vakantie.

ilona

nou dat van de wifi had ik in duitsland niet verwacht. maar jullie maken wel weer wat mee. Fijne dagen.

Ben en Erna

Hoihoi! Dit noem je een avontuurlijke vakantie! Leuke afwisseling! Misschien hebben jullie voor Ben ook nog wat (klim/klauter)tips! Nog heel veel plezier: geniet ze!